Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Genel Cerrahi

Dersin Kodu : MED404

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (52 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 9

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAMZA HALUK DEMİRYÜREK
Prof.Dr. HÜSNÜ SÖNMEZ
Prof.Dr. ALİ HAYDAR ALPARSLAN
Prof.Dr. ALPER AKINOĞLU
Prof.Dr. YALÇIN KEKEÇ
Prof.Dr. ÖMER ALABAZ
Doç.Dr. CEM KAAN PARSAK
Doç.Dr. GÜRHAN SAKMAN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ATILGAN TOLGA AKÇAM
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ABDULLAHÜLKÜ
Prof.Dr. YALÇIN KEKEÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Genel Cerrahide hasta izlemenin önemini bilir, doğru, güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verilerini analiz eder, yorumlar, hastaları ile profesyonel tutum içinde paylaşır
2.Toplumda genel cerrahi ile ilgili görülen hastalıkların tanı ve tedavi yaklaşımlarını bilir
3.Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkilerini sıralayabilir ve açıklayabilir, kanıta dayalı tıp ilkeleri doğrultusunda karar verebilir
4. Hastaneye sevk etme kriterlerini ve koşullarını bilir
5. Probleme yönelik ayrıntılı öykü alır, fizik muayene yapar, küçük cerrahi girişim becerisi kazanır
6. Probleme yönelik yaklaşım yapabilir, tedavi planlayabilir, sıvı- elektrolit tedavisi yapar, öncelik ve önemlilikleri sıralar, koruyucu hekimlik yaklaşımına sahip olur
7. Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik yükünü değerlendirir
8. Sorumluluğunu aldığı hastayı sunar, ekip ile tartışır ve epikriz yazar
9. Hasta ve hasta yakını ile etkili iletişim kurar, hasta ve aileye duyarlı ve saygılı yaklaşır, bilgilendirir, çalışma arkadaşları ve sağlık personeli ile uyum içinde çalışır
10. Pansuman, idrar sondası, nazogastrik, rektal tuşe, sütür uygulaması, enjeksiyon, serum takma, rektal tüp, lavman, kolostomi bakımı, kan alma v.b. girişimler konusunda beceri sahibi olur
11. Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
12. Etik değerlere uygun davranır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MED100 Normal Yapı ve Fonksiyon / Hücre-Doku, İnsan Bilimleri
MED200 Normal Yapı ve Fonksiyon / Sistemler
MED300 Hastalıklar / Sistem Fizyopatolojileri

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilerin; genel cerrahi ile ilgili hastalıkların etiyolojisi, fizyopatolojisi ve tedavi prensiplerinin teorik olarak öğrenmesi ve klinikte bulunan ilgili hastalık ile ilgili hasta üzerinde öğrendiklerini (anamnez alma; batın, meme, tiroid, proktolojik muayene, tanıya ulaşma, yoğun bakımda hasta takibi, ameliyat izlemi) uygulayabilmesidir.

Dersin İçeriği : Akut karın hastalıkları. • Şok • Sıvı ve elektrolit dengesi • Cerrahi enfeksiyonlar • Cerrahi metabolizma ve beslenme • Küçük cerrahi müdaheleler • Travmaya genel yaklaşım • Memenin bening hastalıklar: • Memenin malign Hastalıklar • Tiroid hastalıkları, nodüllerine yaklaşım ve cerrahisi • Hipertiroidi ve tiroid cerrahisi • Tiroid kanserleri: İnsidens ve etiyoloji, tanı yöntemleri, sınıflaması, cerrahi tedavisi. • Paratiroid, hiperkalsemiler ve sürrenal hastalıklar: Hiperparatiroidi ve hiperkalsemi nedenleri, tedavisi • Sürrenal hastalıkları tedavisi. • Safra kesesi hastalıkları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik Klinik Poliklinik Ameliyathane


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Klinik çalışma, uygulama Yok Klinik Uygulamalı Pratik Hasta Başı Eğitim
2 Klinik çalışma, uygulama Yok Klinik Uygulamalı Pratik Hasta Başı Eğitim
3 Klinik çalışma, uygulama Yok Klinik Uygulamalı Pratik Hasta Başı Eğitim
4 Klinik çalışma, uygulama Yok Klinik Uygulamalı Pratik Hasta Başı Eğitim
5 Klinik çalışma, uygulama Yok Klinik Uygulamalı Pratik Hasta Başı Eğitim
6 Klinik çalışma, uygulama Yok Klinik Uygulamalı Pratik Hasta Başı Eğitim Objektif yapılandırılmış sınav Teorik sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1.Principles Of Surgery, Schwart 2.Temel Cerrahi, Prof. Dr. İskender Sayek 3.Temel ve Sistematik Cerrahi, Prof. Dr. Hüseyin Gülay 4.Current Surgical Diagnosis and Treatment, Lawrence W. Way
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 4
2 Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. 4
3 Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 4
4 Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. 4
5 Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 4
6 Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
7 Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 5
8 Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
9 Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 5
10 Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 4
11 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
12 Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. 4
13 Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. 4
14 Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 4
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
16 Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. 5
17 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 5
18 Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 5
19 Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 3
20 Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 4 40 160
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 8 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü: 217
Toplam İş Yükü / 25 (s): 8.68
Dersin AKTS Kredisi: 9