|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İç Hastalıkları |
|
Dersin Kodu |
: |
MED401 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
11 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HİKMET AKKIZ Prof.Dr. MACİT ÜMRAN SANDIKÇI Doç.Dr. YÜKSEL GÜMÜRDÜLÜ Doç.Dr. SEDEFKURAN Doç.Dr. OĞUZÜSKÜDAR Prof.Dr. MURAT SERT Prof.Dr. BEKİR TAMER TETİKER Dr.Öğr. ÜyesiDr. MEHTAPEVREN Prof.Dr. EREN ERKEN Prof.Dr. SÜLEYMAN ÖZBEK Doç.Dr. H.TURGUT ELBEK ÖZER Prof.Dr. SEMRA PAYDAŞ Prof.Dr. BERKSOY ŞAHİN Prof.Dr. MELEK KÖKSAL ERKİŞİ Prof.Dr. YAHYA SAĞLIKER Prof.Dr. SAİME PAYDAŞ Prof.Dr. İBRAHİM KARAYAYLALI Prof.Dr. MUSTAFA BALAL Prof.Dr. İSMAİL FİKRİ BAŞLAMIŞLI Prof.Dr. BİROL GÜVENÇ Prof.Dr. EMEL GÜRKAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. EMRE KARAKOÇ Prof.Dr. BEKİR TAMER TETİKER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Sık görülen dahili hastalıkların fizyopatolojisini ve mekanizmalarını ilk 3 yılda öğrendiği bilgiler ile sentezleyerek açıklayabilir, 2. Hastalık öyküsünü ayrıntılı olarak alır, sistemik fizik muayene yapar, geçerli ve güvenilir kayıt tutarak dosya hazırlar, hastaya bütüncül yaklaşır ve sahip çıkar, 3. Olası tanıları sıralayabilir ve ayırıcı tanı yapabilir, sık görülen dahili hastalıkların tanı ve tedavi algoritmasını kavrar, 4. Nadir görülen hastalıklar konusunda hastayı yönlendirebilecek düzeyde bilgi sahibi olur, 5. Acil müdahale gerektiren durumları ayırt edebilir, 6. Gerektiğinde tanı yöntemlerini (laboratuvar ve görüntüleme, vs) doğru olarak seçer, yorumlar, bu tetkiklerin hastaya ve ülkeye ekonomik yükünü değerlendirerek seçim yapar. 7. Küçük tıbbi girişimler ve uygulamaları yapar ( kan alma, enjeksiyon, şeker ölçme, sonda takma, vs) 9. Bilgiye erişme yollarını öğrenir, tıbbi bilişim teknolojilerini kullanarak gelişmeleri izler, araştırmaya ve kendini geliştirmeye yönelik tutum içinde olur, 10. İç Hastalıkları stajı ile temel bilimler, diğer klinik disiplinler ile entegrasyon sağlar, ekip çalışmasının önemini kavrar, 11. Tıp uygulamalarının kanıta dayalı olarak yürütülebileceğini bilir, akılcı ilaç kullanımı yaklaşımını benimser, mesleki bağımsızlık-otonomi konusunda bilgi sahibi olur, 12. Hastalıkların erken tanı ve önlenmesinde koruyucu hekimlik yaklaşımını önceler, hastaları ve toplumu bu yönde bilgilendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MED100 Normal Yapı ve Fonksiyon / Hücre-Doku, İnsan Bilimleri MED200 Normal Yapı ve Fonksiyon / Sistemler MED300 Hastalıklar / Sistem Fizyopatolojileri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı, İç Hastalıkları ile ilişkili disiplinlerde (romatoloji, immunoloji, alerji, hematoloji, endokrinoloji, gastroenteroloji, onkoloji, nefroloji) hastadan anamnez alma, fizik muayene ve laboratuvar bulgularını değerlendirerek tanı koymaları ve tedavi yaklaşımlarını öğrenmeleri ve önceki yıllarda teorik derslerde gördükleri konular ile ilişkili pratik yapabilmeleridir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Endokrin hastalıklar, Gastrointestinal hastalıklar, Hematolojik hastalıklar, İmmunolojik hastalıklar, Nefrolojik hastalıklar, Onkolojik hastalıklar, Romatolojik hastalıklar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik
Klinik
Poliklinik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
İç Hastalıklarına giriş ve anamnez alma
SLE
Vaskulitler
Skleroderma
Akut artritler
Kanıta dayalı tıp uygulamaları
Periyodik artritler
Vaskulitler
Çakışma sendromları
Kronik mono-poli artritler
İç Hastalıklarında laboratuar tetkiklerinin eğerlendirilmesi
Amiloidoz
Antifosfolipid sendromu
İnflamatuar kas hastalıkları
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
2 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
Seronegatif artritler
Cushing hast.ve sendromu
Lipid Metabolizması
Tiroid hastalıkları
Diyabetes mellitus
Seronegatif artritler
Sürrenal yetm.
Tiroid hastalıkları |
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
3 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
Hipofiz yetm. ve Dİ. Sürrenal hastalıklar- Endokrin hipertansiyon
Paratiroid hast.
Sepsis
Kanserli hastalarda destek tedavisi
Prolaktinoma ve akromegali
Tiroiditler ve tiroid tümörleri
Obezite
Şok
Onkolojik aciller
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
4 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
Meme Ca
Hodgkin hastalığı
Paraneoplastik sendromlar
Kemoterapinin prensipleri ve komplikasyonları
Lenfadenopatili hastaya yaklaşım
Kemik iliği ve periferik kök hücre transplantasyonu
Non Hodgkin lenfomalar
Kanserde immünite ve immünoterapi
Pansitopenili hastaya tanısal yaklaşım
Monoklonal gammopatiler
Kemik ve yumuşak doku sarkomları
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
5 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
Akut lösemiler
Kolo-rektal kanserler tedavi ve takip
Hipertansiyon ve tedavisi
Asit baz denge bozuklukları
Diabetik nefropati
Kronik lösemiler
Genito-üriner sistem tümörleri
Hipertansiyon ve tedavisi
Akut böbrek yetmezliği
Nefrotik sendrom
Dehidratasyon
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
6 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
KBY
Ödem
Sistemik hastalıklarda renal tutulum
Anemili hastaya yaklaşım
Kanamalı hastaya yaklaşım
KBY
TİN
Diyaliz ve transplantasyon
Demir eksikliği anemisi
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
7 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
Hemolitik anemiler Trombofili Transfüzyon prensipleri ve kompl. Hemoglobinopatiler Kolorektal kanserler etiyopatogenez ve kliniği
Hemolitik anemiler
Anti-koagülan tedavi
Megaloblastik anemiler
Trombositopeniye yaklaşım
GERD
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
8 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
Hemolitik anemiler
Trombofili
Transfüzyon prensipleri ve kompl.
Hemoglobinopatiler
Kolorektal kanserler etiyopatogenez ve kliniği
Hemolitik anemiler
Anti-koagülan tedavi
Megaloblastik anemiler
Trombositopeniye yaklaşım
GERD
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
9 |
Servis
Konsültan Viziti
Dahiliye eğitim toplantısı
Siroz ve komplikasyonları
Sarılık ve kolestazis
Mide Ca
GİS kanamalar
Portal hipertansiyon
Karaciğer koması
Akut pankreatit
Girişimsel endoskopi
Otoimmün karaciğer hast
Kronik pankreatit
Akut viral hepatitler
Kolesistitler
İnflamatuar barsak hastalıkları
Alkolik Karaciğer hastalığı
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim
Yapılandırılmış Klinik Sınav
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Merck Manual
2.Cecil Textbook of Internal Medicine
3.Harrison’s Textbook of Internal Medicine
4.Uptodate
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
5 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
5 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
5 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
5 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
5 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
5 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
5 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
0 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
5 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
5 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
5 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
4 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
5 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
9 |
24 |
216 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
9 |
3 |
27 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 263 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 10.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 11 |
|
|
|