|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çevre Mikrobiyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
CEV228 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. OLCAYTO KESKİNKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi almış bir öğrenci, bakteriyolojik büyüme kinetiğinin biyolojik arıtımda kullanılmasını, hangi tip mikroorganizmanın ekosistemlerde ve teknolojik işlemlerde nasıl görev yaptığını öğrenir, mikroorganizmaların hastalık yapma yeteneklerini, kontrollü ortamlarda nasıl kullanılabileceklerini, madde döngülerindeki işlevlerini öğrenir, Öğrenciler mikroorganizmaların hangi süreçlerde indikatör olarak kullanılabileceklerini bilir, Bu dersi alan Çevre Mühendisleri ekolojide, halk sağlığı ve çevre teknolojisinde konu olan mikroorganizmaları ve yaşam döngülerini bilir, Mikroroganizmaların yer aldığı proseslerin anlaşılmasını sağlar, Mikroorganizmaların mal ve hizmet üretmede kullanılışlarını anlatır, Atık su arıtımındaki rollerini öğretir, biyolojik arıtılabilirlik çalışmalarının nasıl yapıldığını öğretmesi, infeksiyonu ve bulaşma mekanizmalarını öğretir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çevre Mühendislerine ekolojide, halk sağlığı ve çevre teknolojisinde konu olan mikroorganizmaları ve yaşam döngülerini tanıtmak, onların yer aldığı proseslerin anlaşılmasını sağlamak, mal ve hizmet üretmede kullanılışlarını, atık su arıtımındaki rollerini, biyolojik arıtılabilirlik çalışmalarının nasıl yapıldığını, infeksiyonu ve bulaşma mekanizmalarını öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Suyun mikrobiyal Kirlenmesi ve doğal niteliklerinin değişmesi, doğal populasyonlarda büyüme şartları, Mikroorganizmalar ve habitatları, genel kirlilik ölçüm metodları, BOİ kinetiği, Karbon döngüsü ve Karbon gidermede bakteriyel büyüme kinetiği, substratın sınırladığı büyüme, Endojen metabolizma, büyüme ve substrat gideriminin biyolojik arıtımda uygulanması, Aktif çamur süreçlerinin mikrobiyolojisi, indikatör mikroorganizmalar, şişme problemi, Koliform bakteriler ve Çevre Mühendisliği açısından önemi, analiz yöntemleri, Azot döngüsü ve bu döngüde mikroorganizmaların rolü, Nitrifikasyon ve Denitrifikasyon mikrobiyolojisi, Atıksu arıtma tesislerinde biyolojik N giderimi, Biyolojik N giderimi, Fosfor döngüsü ve mikrobiyolojisi, Atık su arıtma tesislerinde biyolojik fosfor giderimi prensipleri, Kükürt döngüsü ve mikrobiyolojisi, Sülfat indirgeyen bakterilerle ilgili problemler, Atık suların ve atık çamurların anaerobik arıtımı, sürecin mikrobiyolojisi, önemli faktörler, İmmobilize enzim ve hücre teknoloisi, enzim kaynakları ve enzimlerin üretilmesi, Sularda toprakta ve havada patojen mikroorganizmalar, infeksiyon ve mekanizması, yapay maddeler ve mikroorganizmalarla etkileşimleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çevre Mühendisliği Bölüm derslikleri ve Çevre Mikrobiyolojisi Laboratuarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Suyun mikrobiyal Kirlenmesi ve doğal niteliklerinin değişmesi, doğal populasyonlarda büyüme şartları |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar tanıtımı |
|
2 |
Mikroorganizmalar ve habitatları, genel ölçüm metodları, BOİ kinetiği |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
3 |
Karbon döngüsü ve Karbon gidermede bakteriyel büyüme kinetiği, substratın sınırladığı büyüme |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
4 |
Endojen metabolizma, büyüme ve substrat gideriminin biyolojik arıtımda uygulanması |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
5 |
Aktif çamur süreçlerinin mikrobiyolojisi, indikatör mikroorganizmalar, şişme problemi |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
6 |
Koliform bakteriler ve Çevre Mühendisliği açısından önemi, analiz yöntemleri |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
7 |
Azot döngüsü ve bu döngüde mikroorganizmaların rolü, Nitrifikasyon ve Denitrifikasyon mikrobiyolojisi |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
8 |
Atıksu arıtma tesislerinde biyolojik N giderimi, |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
9 |
Biyolojik N giderimi
Arasınav |
Genel tekrar |
Power point sunumu
|
|
10 |
Fosfor döngüsü ve mikrobiyolojisi, Atık su arıtma tesislerinde biyolojik fosfor giderimi prensipleri |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
11 |
Kükürt döngüsü ve mikrobiyolojisi, Sülfat indirgeyen bakterilerle ilgili problemler |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
12 |
Atık suların ve atık çamurların anaerobik arıtımı, sürecin mikrobiyolojisi, önemli faktörler |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
13 |
İmmobilize enzim ve hücre teknoloisi, enzim kaynakları ve enzimlerin üretilmesi |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
14 |
Sularda toprakta ve havada patojen mikroorganizmalar, infeksiyon ve mekanizması, yapay maddeler ve mikroorganizmlarla etkileşimleri |
Ders Notu ilgili bölümleri çalışılacak |
Düz anlatım, standart derslik teknolojileri, projektör, internet ve kütüphane veritabanları,
ve laboratuar çalışması |
|
15 |
Final sınavı |
Genel tekrar |
Test ve klasik sorular |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prescott, L.M., Harley, J.P., Klein, D.A. (2005). Microbiology, Sixth edition, McGrawHill Companies, Inc., New York, NY 10020. USA.992p.
Wheelis, M. (2008). Principles of modern microbiology, Jones and Bartlett Publishers, Inc., USA, 496p.
Temiz, A. Genel mikrobiyoloji laboratuar kılavuzu, Üçüncü baskı, Hatipoğlu yayınevi, 2000, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma |
5 |
|
2 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme |
4 |
|
3 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
3 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi |
3 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
4 |
|
6 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
4 |
|
7 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme |
4 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
3 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma |
1 |
|
11 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
1 |
|
12 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
4 |
|
13 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık |
4 |
|
14 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
5 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
5 |
65 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|