Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Aydınlanma Ve Modernite

Dersin Kodu : FGS202

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Modern yaşamın özgürleşim pratiklerini eleştirel yaklaşımla kavrar
Aydınlanma ve modernite düşüncesinin temel idealarını, doğa,insan ve kültürel yaşam alanlarında çözümler
Modern yaşamın içeridiği krizlere yönelik çözümler üretir ve sentezler yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Aydınlanma ve modernitenin temel problemlerini tartışmak.

Dersin İçeriği : Aydınlanma düşüncesini karakterize eden temel kavram ve sorunların saptanması, tanımsal belirlemelerin felsefi içeriklerini aydınlatma (Fransız, Alman ve İngiliz aydınlanmacı düşünürlerin görüşlerinin analizinden yararlanarak ) ve aydınlanmacı ereklerin (toplumsal, etik, bilim-teknolojik...) kritiği. Modernitenin sınırlarını ve idelerini belirleme, aydınlanmayla bağıntılarını belirleme. Modernitenin analizi (Descartes’tan Frankfurt Okuluna) ve kritikleri. Modernitenin değerler açısından çözümlenmesi ve insanlığın ilerlemesindeki yerinin değerlendirilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-202 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Aydınlanma çağının tini Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
2 Aydınlanma Felsefesinde Doğa ve Doğa Bilimi: Descartes, Locke ve Hume Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
3 Fontenelle,vLa Mettrie,vD´Alambert ve D´Holbach Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
4 Bilgi Anlayışları Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
5 Dine/ İnanmaya yaklaşımlar Voltaire, Diderot, Condillac, Kant Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
6 Tarihsel Dünyanın Keşfi; Montesquieu, Condorcet ve Rousseau Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
7 Hukuk, Devlet ve Toplum: Doğal Hukuk ve Sözleşme anlayışları Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
8 Etik Sorunlara bakış biçimleri ve Estetik ve Sanat Anlayışları Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
9 Ara Sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
10 Moderniteyi tanımlamada farklı yaklaşımlar Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
11 İlerleme kavramı Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
12 Özgürlük Kavramı Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
13 İnsan Görüşleri Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
14 Eleştiri İdesi: Frankfurt Okulu Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
15 Aydınlanma ve modernitenin güncel sorunları Konuyla ilgili gerekli kaynak ve makaleleri inceleyerek gelir Anlatım-tartışma
16/17 Dönem Sonu Sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  -Cevizci, Ahmet, (2002), Aydınlanma Felsefesi, Bursa: Ezgi yayınları.
 -Horkheimer-Adorno, (1995), Aydınlanmanın Diyalektiği, Çev. O. Özügül, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
 -Touraine, Alain, (1994), Modernliğin Eleştirisi, Çev. Hülya Tufan, İstanbul: YKY.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 3
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 2
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 4
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 3
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5