Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ahlak Felsefesi

Dersin Kodu : FGE531

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 5

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. GÜLSUN DÜLGEROĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ahlak felsefesinin temel problemlerini tanımlar
Ahlak felsefesinin doğası üzerine tartışmaları tanımlar
Felsefe ve ahlak ilişkisini anlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Buradaki ana amaç, felsefi antropoloji üzerinde temellenmiş etiğin olasılıklarını araştırmak, ontik olarak insanın yapısı üzerindeki bütün insan etkinliklerini harekete geçmiş yapısının bilgisine ulaşmak.

Dersin İçeriği : Felsefi ethik tarihindeki başlıca ethik görüş olan Grek ethiği, Kant ethiği ve Değerler ethiği (Sheler, Hartmann) ele alınarak ahlaki eylemin temellerinin soruşturulması. “Saf isteme/pratik akıl”, “özgürlük”, “değer”, “araç değerler-ahlaksal değerler”, “kişi değeri” vb. gibi kavramların irdelenmesi yoluyla bütün insani yapıp etmelerin temelini antik bir bütün olan insanın varlık yapısında gören bir felsefi antropolojiye dayandırılacak olan bir ethiğin olanağının araştırılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-207 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Etiğin Konusu: Ahlaki Söylem ve Ahlaki Muhakeme. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
2 Betimleyici, Normatif ve Meta Etik. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
3 Ahlaki Bilinç, Özgürlük, Yükümlülük ve Ödev. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
4 Etik: Temeller ve Türler (Kozmolojik, Teolojik, Epistemolojik). Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
5 Grek Etiği: Pre-Sokratik ve Sokratik Etik. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
6 Aristoteles ve Mutlulukçu Etik. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
7 Teolojik Perspektifler: Ortaçağ Etiğine Genel Bakış. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
8 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
9 Bir Rasyonalist Olarak Descartes; Bir Duygucu Olarak Hume; Bir Determinist Olarak Spinoza. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
10 Kantçı Etik: Özgürlük ve Ödev. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
11 Egzistansiyalist Etik: Camus ve Sartre. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Meta Etik Teorileri: Sezgicilik, Duyguculuk, Kural Koyuculuk, Doğalcılık. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
13 Post-Modern Etik. Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
14 Uygulamalı etik Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
15 Genel değerlendirme Konuların gözden geçirilmesi Etkileşimsel tartışma
16/17 Final Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Akarsu, B (1982) Ahlak Öğretileri, Remzi Kitabevi, İstanbul
 Cevizci, A (2002) Etik, Paradigma Yay. İstanbul
 Özlem, D (2004) Etik-Ahlak Felsefesi-, İnkılap Yay. İstanbul
Diğer Kaynaklar  Aristoteles (1988), Nikomakhos‘a Etik, Çev. S. Babür, Ankara: Hacettepe Üniv. Yay.
 Tepe, H (1992) Meta Etik: Yirminci Yüzyıl Etğinde Normatiflik Tartışması, TFK, Ankara


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 5
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 5
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 5
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 4
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 5
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 4
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 4
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5