|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ahlak Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE531 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
5 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. GÜLSUN DÜLGEROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ahlak felsefesinin temel problemlerini tanımlar Ahlak felsefesinin doğası üzerine tartışmaları tanımlar Felsefe ve ahlak ilişkisini anlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Buradaki ana amaç, felsefi antropoloji üzerinde temellenmiş etiğin olasılıklarını araştırmak, ontik olarak insanın yapısı üzerindeki bütün insan etkinliklerini harekete geçmiş yapısının bilgisine ulaşmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Felsefi ethik tarihindeki başlıca ethik görüş olan Grek ethiği, Kant ethiği ve Değerler ethiği (Sheler, Hartmann) ele alınarak ahlaki eylemin temellerinin soruşturulması. “Saf isteme/pratik akıl”, “özgürlük”, “değer”, “araç değerler-ahlaksal değerler”, “kişi değeri” vb. gibi kavramların irdelenmesi yoluyla bütün insani yapıp etmelerin temelini antik bir bütün olan insanın varlık yapısında gören bir felsefi antropolojiye dayandırılacak olan bir ethiğin olanağının araştırılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-207 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Etiğin Konusu: Ahlaki Söylem ve Ahlaki Muhakeme. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
2 |
Betimleyici, Normatif ve Meta Etik. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
3 |
Ahlaki Bilinç, Özgürlük, Yükümlülük ve Ödev. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
4 |
Etik: Temeller ve Türler (Kozmolojik, Teolojik, Epistemolojik). |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
5 |
Grek Etiği: Pre-Sokratik ve Sokratik Etik. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
6 |
Aristoteles ve Mutlulukçu Etik. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
7 |
Teolojik Perspektifler: Ortaçağ Etiğine Genel Bakış. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Bir Rasyonalist Olarak Descartes; Bir Duygucu Olarak Hume; Bir Determinist Olarak Spinoza. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
10 |
Kantçı Etik: Özgürlük ve Ödev. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
11 |
Egzistansiyalist Etik: Camus ve Sartre. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
12 |
Meta Etik Teorileri: Sezgicilik, Duyguculuk, Kural Koyuculuk, Doğalcılık. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
13 |
Post-Modern Etik. |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
14 |
Uygulamalı etik |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Konuların gözden geçirilmesi |
Etkileşimsel tartışma |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Akarsu, B (1982) Ahlak Öğretileri, Remzi Kitabevi, İstanbul
Cevizci, A (2002) Etik, Paradigma Yay. İstanbul
Özlem, D (2004) Etik-Ahlak Felsefesi-, İnkılap Yay. İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Aristoteles (1988), Nikomakhos‘a Etik, Çev. S. Babür, Ankara: Hacettepe Üniv. Yay.
Tepe, H (1992) Meta Etik: Yirminci Yüzyıl Etğinde Normatiflik Tartışması, TFK, Ankara
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
4 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
5 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
5 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
4 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
5 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
4 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
5 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
5 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|