|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sınıf Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
E 533 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
5 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ŞÜKRAN KILBAŞ KÖKTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sınıfın yapısı ve özelliklerini açıklar. Öğretmenin sınıf yönetim davranışlarını etkileyen faktörleri açıklar. Sınıf yönetim yaklaşımlarını analiz eder. Etkili sınıf yönetiminde kendi davranışlarının sorumluluğunu kabul eder. Sınıf ortamını öğrenme-öğretme süreci için düzenlemenin gereğini açıklar. Öğrencilerin gelişim düzeyine uygun sınıf kuralları belirler. Öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde yönetmenin temel ilkelerini ve önemini açıklar. Sınıfta zamanı etkili kullanmayı etkileyen sınıf içi ve sınıf dışı faktörleri tanır. Sınıf yönetiminde karşılaştığı problemleri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir. Uzmanlık alanında/ ilişkili olduğu disiplinlerle edindiği bilgi ve becerileri sınıfta olumlu sınıf atmosferi oluşturmada etkili bir şekilde kullanır. Özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, örnek olaylar/durumlar üzerinde uygular. Yönetim stratejilerinin etkililiğini çok yönlü değerlendirme ve kendini geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğretmen adaylarını sınıf yönetimi ve disiplini konusunda bilgilendirmek, diğer meslek derslerinde elde ettikleri bilgi ve becerileri sınıf ortamında etkili yönetim amacıyla nasıl kullanabileceklerini ortaya koymaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sınıf yönetimi yaklaşımları ve temel kavramlar, sınıf yönetimi değişkenleri, sınıf ortamının fiziksel özellikleri, sınıfta öğretim ortamı, zaman yönetimi,davranış yönetimi, öğretmen-öğrenci iletişimi,öğretmen-veli iletişimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sınıfın yapısı ve özellikleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Sınıf yönetiminde temel kavramlar |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Sınıf yönetimini etkileyen faktörler |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Sınıf yönetimi yaklaşımları |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Sınıf yönetimi yaklaşımları |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Sınıfın fiziksel organizasyonu ve yönetimi |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
ARA SINAV |
|
|
|
8 |
Sınıf kuralları ve ilkeleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
9 |
Sınıfta öğretim liderliği |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
10 |
Sınıfta olumlu öğrenme ortamı oluşturma |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
11 |
Sınıfta zaman yönetimi |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
12 |
Davranış yönetimi |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Film gösterimi, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
13 |
Disiplin problemleri (nedenleri ve türleri) |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
14 |
Disiplin problemleri (nedenleri ve türleri) |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
15 |
Sınıf yönetiminde aile ile işbirliği |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aydın, A. (2004). Sınıf Yönetimi. 5. Baskı. Tek Ağaç Eylül Yayınları, Mersin.
Kılbaş, Ş. (2010). Etkili Sınıf Yönetimi. 5. Baskı. Gazi Kitabevi. Ankara
E. Karip (Ed.), Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Celep, C. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Anı Yayıncılık, Ankara
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
3 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
1 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
2 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
2 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
3 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
5 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
3 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
1 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
5 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
3 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
3 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
5 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
1 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|