Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Öğrenme Ve Öğretme Kuram Ve Yaklaşımları

Dersin Kodu : E 434

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Arş.Gör. MÜKERREM AKBULUT TAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenmeyi tanımlar
Öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklar
Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar
Öğrenme-Öğretim ilişkisini açıklar
Davranışçı öğrenme kuramının temel sayıltılarını yorumlar
Klasik koşullanmayı açıklar
Edimsel koşullanmayı açıklar
Davranışçı öğrenme kuramının eğitsel doğurgularını yorumlar
Bilişselci öğrenme kuramlarının temel sayıltılarını yorumlar
Bilişselci öğrenme kuramlarının eğitsel doğurgularını yorumlar
Gestalt kuramının öğrenmeye katkılarını değerlendirir
Yapılandırmacı öğrenme kuramının temel ilkelerini açıklar
Radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık arasındaki benzerlik ve farklılıkları yorumlar
Öğrenme kuramlarının üstünlük ve sınırlılıklarını karşılaştırır.
Öğrenme stratejileri arasındaki farklılıkları açıklar.
Öğretim stratejilerini açıklar.
Öğrenme ve öğretme stillerini açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrenme, öğretme kuram ve yaklaşımlarına ilişkin temel bilgi, kavram, ilke ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Bu ders, öğrenmenin nasıl oluştuğunu açıklayan davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı, kuramlarının sayıltıları, kavramları, ilkeleri, sınırlılıkları ve öğretim kuramları ve stratejileri ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğrenme-öğretim ilişkisi Davranışçı öğrenme kuramı. yok anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Klasik edimsel koşullanma (temel kavramları, ilkeleri, sayıltıları ve eğitsel doğurguları) yok anlatım, tartışma, soru-cevap
3 Edimsel koşullanma (temel kavramları, ilkeleri, sayıltıları ve eğitsel doğurguları yok anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Bilişsel öğrenme kuramları (ikili kodlama kuramı, temel sayıltıları, kavramları, bellek ve biliş ilişkisi ve eğitsel doğurguları) yok anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Bilişsel öğrenme kuramları (ikili kodlama kuramı, temel sayıltıları, kavramları, bellek ve biliş ilişkisi ve eğitsel doğurguları) ev ödevi anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Gestalt kuramı yok anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları makale inceleme anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Ara Sınav sınava hazırlık yok
9 Öğrenme-öğretme modelleri (Bireysel Öğretim modelleri: programlı öğretim, bilgisayar destekli öğretim) yok anlatım, tartışma, soru-cevap
10 Öğrenme-öğretme modelleri (Grupla Öğretim modelleri: Carrol’un okulda öğrenme, etkili öğretim modeli, öğretim etkinlikleri, işbirlikli öğrenme) yok anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Öğrenme-öğretme modelleri (Grupla Öğretim modelleri: Carrol’un okulda öğrenme, etkili öğretim modeli, öğretim etkinlikleri, işbirlikli öğrenme) yok anlatım, tartışma, soru-cevap
12 Öğretme stratejileri (buluş, sunuş, araştırma yoluyla öğretim) yok anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Öğretimde çağdaş yaklaşımlar (probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme) ev ödevi anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Öğrenme stratejileri ve öğrenme stilleri ev ödevi anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Genel değerlendirme yok tartışma, soru-cevap
16/17 Final sınavı sınava hazırlık yok


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Senemoğlu, Nuray (2006). Gelişim Öğrenme ve Öğretim -Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi yayınlar, Ankara.
 Dersin sorumlusu tarafından önerilen diğer kaynaklar
 Morgan, Cliford T. Psikolojiye Giriş. Hacettepe Üniversitesi yayınları.
 Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
 Ulusoy, Ayten vd. Gelişim ve Öğrenme. Anı yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 0
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 2
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 2
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 1
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 0
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 2
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 0
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 3
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 0
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 0
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 104
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.16
Dersin AKTS Kredisi: 4