|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğrenme Ve Öğretme Kuram Ve Yaklaşımları |
|
Dersin Kodu |
: |
E 434 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Arş.Gör. MÜKERREM AKBULUT TAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenmeyi tanımlar Öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklar Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar Öğrenme-Öğretim ilişkisini açıklar Davranışçı öğrenme kuramının temel sayıltılarını yorumlar Klasik koşullanmayı açıklar Edimsel koşullanmayı açıklar Davranışçı öğrenme kuramının eğitsel doğurgularını yorumlar Bilişselci öğrenme kuramlarının temel sayıltılarını yorumlar Bilişselci öğrenme kuramlarının eğitsel doğurgularını yorumlar Gestalt kuramının öğrenmeye katkılarını değerlendirir Yapılandırmacı öğrenme kuramının temel ilkelerini açıklar Radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık arasındaki benzerlik ve farklılıkları yorumlar Öğrenme kuramlarının üstünlük ve sınırlılıklarını karşılaştırır. Öğrenme stratejileri arasındaki farklılıkları açıklar. Öğretim stratejilerini açıklar. Öğrenme ve öğretme stillerini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrenme, öğretme kuram ve yaklaşımlarına ilişkin temel bilgi, kavram, ilke ve becerileri kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, öğrenmenin nasıl oluştuğunu açıklayan davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı, kuramlarının sayıltıları, kavramları, ilkeleri, sınırlılıkları ve öğretim kuramları ve stratejileri ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğrenme-öğretim ilişkisi
Davranışçı öğrenme kuramı.
|
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Klasik edimsel koşullanma (temel kavramları, ilkeleri, sayıltıları ve eğitsel doğurguları) |
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Edimsel koşullanma (temel kavramları, ilkeleri, sayıltıları ve eğitsel doğurguları |
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Bilişsel öğrenme kuramları (ikili kodlama kuramı, temel sayıltıları, kavramları, bellek ve biliş ilişkisi ve eğitsel doğurguları) |
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Bilişsel öğrenme kuramları (ikili kodlama kuramı, temel sayıltıları, kavramları, bellek ve biliş ilişkisi ve eğitsel doğurguları) |
ev ödevi |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Gestalt kuramı |
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları |
makale inceleme |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
sınava hazırlık |
yok |
|
9 |
Öğrenme-öğretme modelleri (Bireysel Öğretim modelleri: programlı öğretim, bilgisayar destekli öğretim) |
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Öğrenme-öğretme modelleri (Grupla Öğretim modelleri: Carrol’un okulda öğrenme, etkili öğretim modeli, öğretim etkinlikleri, işbirlikli öğrenme) |
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Öğrenme-öğretme modelleri (Grupla Öğretim modelleri: Carrol’un okulda öğrenme, etkili öğretim modeli, öğretim etkinlikleri, işbirlikli öğrenme) |
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Öğretme stratejileri (buluş, sunuş, araştırma yoluyla öğretim) |
yok |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Öğretimde çağdaş yaklaşımlar (probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme)
|
ev ödevi |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Öğrenme stratejileri ve öğrenme stilleri |
ev ödevi |
anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
yok |
tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
sınava hazırlık |
yok |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Senemoğlu, Nuray (2006). Gelişim Öğrenme ve Öğretim -Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi yayınlar, Ankara.
Dersin sorumlusu tarafından önerilen diğer kaynaklar
Morgan, Cliford T. Psikolojiye Giriş. Hacettepe Üniversitesi yayınları.
Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Ulusoy, Ayten vd. Gelişim ve Öğrenme. Anı yayıncılık, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
0 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
2 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
3 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
2 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
1 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
0 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
2 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
0 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
3 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
3 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
4 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
0 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
0 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|