Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ölçme Ve Değerlendirme

Dersin Kodu : E 432

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. TUGAY AKBULUT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ölçme ve değerlendirme kavramlarını tanımlar
Öğretimde ölçme ve değerlendirmenin rolünü kavrar ve öneminin farkında olur.
Eğitimde kullanılan ölçme araç ve tekniklerini açıklar.
Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri açıklar.
Test maddesi hazırlar, uygular ve değerlendirir.
Okul öğrenmelerinde kullanılan araçlardan elde edilen puanların test ve madde istatistiklerini hesaplar.
Değerlendirme ve not verme tekniklerini uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eğitim işiyle uğraşacak olan bireylere, bir dersin ölçme-değerlendirme süreci boyunca, kullanılması gereken ölçme araçlarını belirleme, uygulama ve değerlendirme gibi temel becerileri kazandırmaktır

Dersin İçeriği : Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi, geleneksel ve alternatif ölçme araç ve tekniklerini karşılaştırma, ölçme araç ve tekniklerinin özelliklerini açıklama, ölçme sonuçları üzerinde basit istatistiki işlemleri yapma, Eğitimde kullanılan çeşitli ölçme araçlarını geliştirme becerisi kazanır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslikler


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eğitimde ölçme –değerlendirmenin yeri ve temel kavramlar Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt
2 Eğitimde ölçme –değerlendirmenin yeri ve temel kavramlar Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt
3 Öğretimde ölçme-değerlendirmenin planlanması Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt
4 Ölçümlerin geçerlik ve güvenirliği Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt
5 Ölçümlerin geçerlik ve güvenirliği Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt
6 Ölçme-değerlendirmede geleneksel testler Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
7 Ölçme-değerlendirmede geleneksel testler Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
8 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Ölçme-değerlendirmede çağdaş yaklaşımlar Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
10 Ölçme-değerlendirmede çağdaş yaklaşımlar Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
11 Öğrenme alan ve düzeylerine uygun ölçme araçları hazırlama Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
12 Test geliştirme Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
13 Test geliştirme Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
14 Sınıf içi değerlendirme ve not verme Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
15 Sınıf içi değerlendirme ve not verme Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma Anlatım, tartışma, soru-yanıt, uygulama
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bahar, M., Durmuş, S., Nartgün, Z. Ve Bıçak, B. (2008). Geleneksel-alternatif: Ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
 Çepni, S. ve diğerleri. (2007). Ölçme ve değerlendirme. Karip, E. (Editör). Ankara: PegemA Yayıncılık.
 Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: KPSS El kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
 Yıldırım, C. (1999). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Gözden Geçirilmiş 4. Basım). Ankara: ÖSYM Yayınla
 Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  Yılmaz, H. (2002). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Basım). Konya: Çizgi Kitabevi
 Atılgan H., Kan, A. ve Doğan, N. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Atılgan H. (Editör). Ankara: Anı Yayıncılık.
 Turgut, F. (1997). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları (Onuncu Baskı). Ankara: Yargıcı Matbaas
 Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 0
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 1
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 0
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 0
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 1
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 0
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 0
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 0
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 4
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 0
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 0
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 0
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 0
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 1
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 1
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 0
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 97
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.88
Dersin AKTS Kredisi: 4