Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bilim Tarihi (Genel Kültür)

Dersin Kodu : E 430

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsanın, özellikle de düşüncenin gelişim ve dönüşümü ile ilgili temel bilgiler edinir.
Felsefe, sanat ve teknolojinin oluşum ve gelişimi ile ilgili temel bilgiler edinir.
Bilimsel düşünce ve bilim disiplinlerinin oluşum ve gelişimi ile ilgili temel bilgiler edinir.
Bilim, felsefe, sanat, tarih arasında bağlar kurar.
Felsefi ve bilimsel gelişmelerin mimariden siyaset ve bürokrasiye kadar uygarlık oluşumundaki bağlarını kurar.
Bilim ve uygarlığın gelişim koşulları ile düşün-felsefe ve toplumsal gelişim arasındaki koşutlukları sentezler.
Bilim, felsefe ve genel olarak uygarlığın oluşumuna dair bazı çıkarımlarda bulunur ve öneriler geliştirebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilim tarihi; bilim, tarih ve felsefenin bir kesişme noktası olarak ele alınmakta; bilim ve uygarlıkların tarihi gelişimleri genel hatlarıyla ve mimariden bürokrasiye, mitolojiden felsefe, sanat, bilim ve buluşlara kadar bütünlüklü bir şekilde kronolojik olarak işlenerek bilim ve uygarlığın gelişim koşulları ile düşün-felsefe ve toplumsal gelişim arasındaki koşutlukların tartışılması ve sentezlenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Bilim, tarih, felsefe ilişkileri; farklı dönemlerde ve toplumlarda bilim, sanat, mimari, mitoloji ve felsefe alanlarına yönelik konu ve araştırmalar ele alınacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-204 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim tarihi düşüncesi ve bilim tarihi konusu Acot, Gürbüz okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
2 Bilim, tarih, felsefe ilişkileri Kahya, Örs okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
3 Bilimle uygarlık (kültür-toplum) ilişkileri Şenel, Kahya, Gümüş okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
4 Eski çağ-ilkel-vahşi dönem, tarih-yazı öncesi, tarım öncesi dönem Kozmolojik ve biyolojik evrim, uygarlık tarihi okumaları Anlatım-tartışma-soru cevap
5 İlkçağ, Mitoloji, Çin, Hint, Pers Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
6 Mısır Mezopotamya Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
7 Mayalar, Amerika Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
8 Destanlar, Yunan, Helenik ve Helenistik dönem, Roma Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
9 Ortaçağ Teolojisi Latin-Hıristiyan Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
10 Arap-İslam, Emevi, Abbasi, Memluk Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
11 Moğol, Selçuklu, Osmanlı Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Yeni Çağ, Rönesans, aydınlanma Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
13 Yakın Çağ Sanayi-makine Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
14 Elektronik, İletişim, Nükleer, Genetik, Nanoteknoloji Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
15 Genel değerlendirme Konuların gözden geçirilmesi Etkileşimsel tartışma
16/17 Final Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ribard, A. (2010). İnsanlık Tarihi I-II, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
 Sayılı, A. (1980), Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi, Tıp
 Acot, P. (2005). Bilim Tarihi, Ankara: Dost Kitabevi.
 Tekeli, S. Kahya, E. ve Ark.(2001). Bilim Tarihine Giriş, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Diğer Kaynaklar  http://www.universite-toplum.org/content.php3?id=17 Üniversite ve Toplum Ocak 2005, C 5, S 1 Celal Gürbüz Bilim Tarihi Düşüncesi Yaman Örs Bilim Tarihi: Tarih mi, Bilim mi, Felsefe mi? Prof. Dr. Esin Kahya Bilim-Bilim Tarihi, Felsefe-Felsefe Tarihi İlişkisi Prof.Dr.Adnan Gümüş Toplum Bağlamında Bilim, Bilgi Sosyolojisi Bağlamında Bilim Tarihi Prof.Dr.Adnan Gümüş Bilim Tarihi Nasıl Yazılmamalı.
 Lewin, R. (2008). Modern İnsanın Kökeni, Ankara: Tübitak Yayınları.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 5
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 5
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 5
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 3
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 7 7
Toplam İş Yükü: 68
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.72
Dersin AKTS Kredisi: 3