Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Halk Bilimi Kuram ve Yöntemleri I

Dersin Kodu : TDE 761

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. REFİYE ŞENESEN OKUŞLUK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dünyada ve Türkiye´de halkbilimi çalışmalarının tarihçesini bilme.
Erken dönem halkbilimi kuramlarını tanıma.
Metin merkezli halkbilimi kuramlarını tanıma.
Metin merkezli halkbilimi kuramları ile ilgili temel kaynakları tanıma
Metin merkezli halkbilimi kuramları ile yazılmış kitap, makale vb. kaynakları değerlendirme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dünyadaki ve Türkiye´deki halkbilim çalışmalarının tarihçesinin öğretilmesi, geçmişten bugüne halkbilim kuramlarının temel çalışma prensiplerinin günüümüzdeki durumlarının kavratılması.

Dersin İçeriği : Türkiye´de ve dünyada folklor çalışmaları, folklor kuramları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türkiye´deki halkbilimi çalışmalarının tarihçesi. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 Dünyadaki halkbilimi çalışmalarının tarihçesi. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 Erken dönem halkbilimi kuramları. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 Erken dönem halkbilimi kuramları. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Metin merkezli halkbilimi kuramları.Tarihi- Coğrafi Fin Okulu. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Tarihi-Coğrafi halkbilimi kuramları Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 Tarihi-Coğrafi halkbilimi kuramları Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınav.
9 Psikoanalitik halkbilimi kuramları. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Yapısal halkbilimi kuramları, Kahraman Biyografisinin Yapısal Çözümleme Modelleri Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 V. Propp´un Yapısal Anlatı Çözümleme Modelleri. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 C. L. Strauss´un Yapısal Çözümleme Yöntemi. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Ödev olarak hazırlanan kitap özetlerinin değerlendirilmesi. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Ödev olarak hazırlanan kitap özetlerinin değerlendirilmesi. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Ödev olarak hazırlanan kitap özetlerinin değerlendirilmesi. Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş
 James Frazer, Altın Dal: Dinin ve Folklorun Kökleri I-II
 B.Malinowski, İnsan ve Kültür
 V. Propp, Masalın Biçimbilimi
 C. Levi Strauss, Din ve Büyü
 C. Levi Strauss, Yaban Düşünce
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 5
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 4
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 5
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 4
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 5
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5