Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyoloji

Dersin Kodu : ILT107

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. FERHANGÜNDÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kültür ve kültürle ilgili kavramların bilgisine sahip olur.
İlkel toplumlardan modern toplumlara sosyal değişimleri kavrar
19. yüzyıldan günümüze sosyal değişim teorilerini bilir
Sosyal değişimi tartışır
Modern topluma geçiş sürecinde sosyal kurumların işlevlerini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : 26123 Medya Okuryazarlığı

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sosyoloji ile ilgili temel terimlerin kavranması

Dersin İçeriği : Sosyoloji kavramının kuramsal temeli, sosyoloji tarihii, sosyal kurumlar incelenecek

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sosyoloji biliminin tanımı, alanı, kapsamı Okuma Anlatım,
2 Sosyolojinin temelini oluşturan kuramsal yaklaşımlar: Saint Simon, Auguste Comte, Emile Durkheim, Herbert Spencer, Max Weber, Talcot Parsons, Robert K. Metron . Okuma Anlatım,
3 Kültür: tanımı, maddi ve manevi öğeleri, etnosentrizm ve kültürel relativizm. Teorik Anlatım Okuma Anlatım,
4 Toplumsallaşma: toplumsallaşmanın öğeleri, toplumsallaşma kurumları Okuma Anlatım,
5 Aile kurumu ve Türk toplumunda aile yapısı. Ailenin değişimi Okuma Anlatım,
6 Ekonomi kurumu, üretim ve fonksiyonları, üretim rejimleri. Okuma Anlatım, Sunum
7 Eğitim kurumu ve Türk toplumunda eğitim Okuma Anlatım, Sunum
8 Yarıyıl Ara Sınav
9 Siyaset kurumu: devlet, bürokrasi, seçim, demokrasi, baskı grupları Okuma Anlatım, Sunum
10 Nüfus: nüfusla ilgili temel kavramlar. Okuma Anlatım, Sunum
11 Sosyolojide toplumsal grup kavramı, toplumsal grup çeşitleri Okuma Anlatım, Sunum
12 Toplumsal tabakalaşma: kölelik, kast sistemi, zümreler, sınıf ve statü sistemi, toplumsal tabakalaşma kuramları Okuma Anlatım, Sunum
13 Toplumsal değişme kuramları, toplumsal değişme ve modernleşme. Anlatım, Sunum
14 Kentleşme Okuma Anlatım,
15 Endüstrileşme süreci: endüstrileşmenin aşamaları Okuma Anlatım, Sunum
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  J. FICHTER SOSYOLOJİ NEDİR ANI YAYINCILIK
 ENVER ÖZKALP SOSYOLOJİYE GİRİŞ ANADOLU ÜNİVERSİYESİ YAYINLARI
 ANTHONY GİDDENS (2006) SOSYOLOJİ : AYRAÇ YAY
Diğer Kaynaklar  ZYGMUNT BAUMAN SOSYOLOJİK DÜŞÜNMEK AYRINTI YAYINLARI
 C. WRİGHT MİLLS SOSYOLOJİK İMGELEM BİREY YAYINLARI


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 0
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 0
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 5
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 0
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 5
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 0
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 5
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 0
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 5
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 0
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 0
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 0
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 5
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 5
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 90
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.6
Dersin AKTS Kredisi: 4