Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İletişime Giriş

Dersin Kodu : ILT103

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NURÇAYTÜRKOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir.
Alandaki temel kavramlardan haberdar olur.
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır.
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir.
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırdedebilir.
Öğrenci iletişimin toplumdaki önemi ve işleyiş süreci ile ilgili temel kavramları bilerek karşılaştırmalı olarak yorumlayabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İletişime Giriş, iletişimin toplumsal yaşamdaki önemi, işleyişi ile ilgili temel bilgileri, kavramları ve kuramsal tartışmaları vermeyi amaçlayan bir derstir. Bu dersle iletişim eğitimi gören ve iletişim alanında meslek sahibi olmayı planlayan gençlerin, iletişimin işleyişi hakkında bilgilenecekleri ve entelektüel yaratıcılıklarını geliştirebilecekleri bir akademik ortama adım atmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : İletişime Giriş dersi, İletişim süreci, İletişim biçimleri, Kitle iletişim kuramları, Seçici dikkat, seçici algılama, tutumlar, Kitle iletişim araçları, Tarihsel gelişim: yazıdan internete, Ses ve görüntünün çekiciliği: Sinema-Radyo-Televizyon, Popüler kültür ve Kültürel Çalışmalar, İletişim Bilimleri Araştırma yöntemleri, Haberler, Reklamlar ve Büyük Medya Endüstrisi, Ulusal ve global iletişim sistemleri, Medya ve Etik: iletişim etiği ve meslek etiği gibi konuları içermektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma, dersin tanıtımı, toplumsal iletişime giriş Toplumsal İletişim, s. 13-19, İletişimin ABC´si giriş Literatür, yorum ve tartışma
2 İletişim süreci, kodlar, mesajlar ve anlamlar Toplumsal İletişim, s. 19-36 Literatür, yorum ve tartışma
3 İletişim biçimleri (sözel-sözel olmayan-tek kişilik-kişiler arası-kitlesel) Toplumsal İletişim, s. 36-42 Literatür, yorum ve tartışma
4 Kitle iletişim kuramları (Medya bize ne yapıyor-Biz medyayla ne yapıyoruz?) Toplumsal İletişim, s. 42-106 Literatür, yorum ve tartışma
5 Seçici dikkat, seçici algılama, tutumlar (sosyal psikoloji) Toplumsal İletişim, s. 106-113 Literatür, yorum ve tartışma
6 Kitle iletişim araçları ve toplum (neler kitle iletişim araçlarıdır?) Toplumsal İletişim, s. 113-120 Literatür, yorum ve tartışma
7 Tarihsel gelişim: yazıdan internete Toplumsal İletişim, s. 58-69 Literatür, yorum ve tartışma
8 Ses ve görüntünün çekiciliği: Sinema-Radyo-Televizyon Toplumsal İletişim Literatür, yorum ve tartışma
9 Ara sınav İşlenmiş bölümler Yazılı sınav
10 Popüler kültür ve Kültürel Çalışmalar Toplumsal İletişim kitabı, s. 141-152, İletişim Sözlüğü ilgili maddeler Literatür, yorum ve tartışma
11 İletişim Bilimleri Araştırma yöntemleri Toplumsal İletişim kitabı, s. 99-106, İletişim Sözlüğü ilgili maddeler Literatür, yorum ve tartışma
12 Haberler, Reklamlar ve Büyük Medya Endüstrisi İletişim Sözlüğü, ekonomi politik, kamuoyu maddeleri Literatür, yorum ve tartışma
13 Ulusal ve global iletişim sistemleri Güncel kaynaklar Literatür, yorum ve tartışma
14 Medya ve Etik: iletişim etiği ve meslek etiği Ders notları, internet kaynağı Literatür, yorum ve tartışma
15 Genel değerlendirme Tüm kaynaklar Literatür, yorum ve tartışma
16/17 Final İşlenmiş bölümler Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Nurçay Türkoğlu ders notları
 Toplumsal İletişim, N. Türkoğlu, Urban yay, 2010, İstanbul
Diğer Kaynaklar  İletişimin ABC´si, Ü. Oskay, Derin yay, 1997, İstanbul.
 İletişim Sözlüğü, E. Mutlu, Sofos yay, 2012, Ankara.
 Anahtar Sözcükler, R. Williams, İletişim yay, 2011, İstanbul.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 4
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 2
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 3
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 3
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 1
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 1
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 1
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 3
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 3
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 4
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 1
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 1
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 1
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 1
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 1
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 5 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 93
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.72
Dersin AKTS Kredisi: 4