Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kelam Okulları

Dersin Kodu : ILS325

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kelâm ekollerinin itikâdî alanda ortaya çıkan problemlere getirdiği cevaplar hakkında bilgi sahibi olur
Kelâm düşüncesinin oluştuğu ortamı, tarihî, kültürel ve sosyal yönleriyle kavrar
Kelâm ekollerinin ortaya çıkmasına sebep olan temel dinamikler hakkında bilgi sahibi olur
Kelâm ekollerinin İslâm düşüncesi ve kelâm düşüncesi içerisinde bulundukları konumları ve bunlara getirdikleri açılımları kavrar
Klâsik dönem kelâm ekollerinin günümüzdeki izdüşümlerini tanır
Kelâm ekollerinin tarihî süreç içerisinde geçirdikleri evreleri, değişim/dönüşümleri kavrar
Kelâm ekollerinin metot, yaklaşım ve yorum farklılıklarını, sebepleriyle açıklayabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kelam Ekollerinin doğuşu hakkında bilgi sahibi olur; Mu’tezile’nin doğşunu hazırlayan sebepleri kavrar; Mu´tezile´nin temel prensiplerini öğrenir; siyasetin Mu´tezile´nin görüşlerine etki edip etmediğini anlar; Sünni Kelamın oluşmasını hazırlayan nedenleri, Kur´ani ilimlerin, tefsir ve fıkıh çalışmalerını bilir; Sünni kelam Mekteplerinin oluşumunu öğrenir, Şii anlayışın temellerini kavrar,

Dersin İçeriği : Kelâm ekollerinin doğuşu, sebepleri, Mu’tezile ve görüşleri, Kelâm İlminin doğuşundaki yeri, Diğer Kelâm Ekolleriyle ilişkisi, Mu’tezile ve siyaset, Eş’ari ekolünün doğuşu, esasları, Cebriyye ile ilişkisi, Maturidi ekolünün doğuşu, esasları, Şiî kelâm ekolünün doğuşu, esasları, Selefî anlayışın doğuşu ve esasları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hz. Peygamber sonrası ilk tartışmalar Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
2 Emeviler devri fikir hareketleri Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
3 Kelamın Başlangıcı Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
4 Mu’tezile’nin Birinci Devri Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
5 Mu’tezile’nin ikinci devri Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
6 Mu´tezile´nin gerilemesi ve çöküşü Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
7 Abbasiler´in iktidara gelmesi ve bu dönemdeki fikri hareketler Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
8 Ara sınav Konuyla ilgili makale ve kitaplar yazılı imtihan
9 Sünni Kelamın oluşumuuu hazırlayan sebepler Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
10 Eş’arî Kelamı Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
11 Eş´ari ve Mu´tezileyle ilişkisi Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
12 Eş´ariliğin kemale ermesi Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
13 Matüridî Kelamı Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
14 Maturidiliğin orta asyada yayılması Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
15 Eş´ariliğin felsefi kelam anlayışına bürünmesi ve maturidilerin tavrı Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap
16/17 Final sınavı Konuyla ilgili makale ve kitaplar yazılı imtihan


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bekir Topaloğlu,Kelâm İlmi – Giriş, Damla Yay., İstanbul 1985
 Süleyman Uludağ, İslâm’da İnanç Konuları ve İtikadî Mezhepler, Marifet Yay., İstanbul 1996
 Kemal Işık, Mutezile’nin Doğuşu ve Kelâmî Görüşleri, Ankara Üniversitesi Yay., Ankara 1967
 İrfan Abdülhamîd, İslâm’da İtikadî Mezhepler ve Akaid Esasları(Trc: M. Saim Yeprem), İstanbul 1961
 Komisyon, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (Editörler: Hasan Onat- Sönmez Kutlu), Grafiker Yay., Ankara 2012
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 0
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 2 4
Toplam İş Yükü: 61
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.44
Dersin AKTS Kredisi: 2