Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Arap Dili Ve Edebiyatı 1

Dersin Kodu : ILS331

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Arapça metin okuma ve çözümleme Arap Edebiyatı hakkında bilgi sahibi olma Arap Dili ve yapısı hakkında bilgi sahibi olma Edindiği bu bilgileri alanında kullanabilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu yarıyıla kadar kazanılan Arapça üzerine Arap dili ve Edebiyatı bilgisini tarihsel seyri içerisinde Cahiliye döneminden başlayıp Emevi´lerle devam ederek Abbasilere kadar örnekleriyle vermek.

Dersin İçeriği : Arap Edebiyatı Tarihi, Cahiliye dönemi Arap edebiyatı ve Cahiliye şairleri, İslamın ilk yıllarında edebiyat, Emeviler döneminde edebi hayat, Emevi şairleri, Abbasiler döneminde edebi hayat ve Abbasi dönemi Şairleri

Dersin Dili : Arapça

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Arap Edebiyatı Tarihi Giriş Cahiliye Şiiri Okuma, araştırma, değerlendirme
2 Arap edebiyatının temel konuları Muallakatı Seb´a Okuma, araştırma, değerlendirme
3 Genel olarak Cahiliye edebiyatı Eski Arap Şiiri - Nihat M. Çetin Okuma, araştırma, değerlendirme
4 Cahiliye dönemi edebiyatında şiirin yeri ve Cahiliye dönemi şairleri Lebid b. Rebia Divanı Okuma, değerlendirme, yorumlama
5 Muallakalar İmru´ül-Kays muallakası Okuma, değerlendirme, yorumlama
6 İslamın ilk dönemlerinde şiir ve edebiyat Hz. Peygamberin şiire bakışı Okuma, araştırma, değerlendirme
7 İslamın ilk dönemlerinde yetişen şairler Hassan b. Sabit Divanı Okuma, araştırma, değerlendirme
8 Ara Sınav tekrar yazılı
9 Emeviler döneminde edebi faaliyetler Şuubiyye kavramı Okuma, araştırma, değerlendirme
10 Emevi döneminde şiirlerinden örnekler Cerir Divanı Okuma, değerlendirme, yorumlama
11 Emevi dönemi edebiyatının genel özellikleri Cerir - Ferazdak - Ahtal atışması Okuma, değerlendirme, yorumlama
12 Abbasiler döneminde edebi faaliyetler Buhturi - Ebu Temmam atışması Okuma, araştırma, değerlendirme
13 I. Abbasi döneminde yetişen edip ve şairler, şiirlerinden örnekler Ebu Nüvas divanı Okuma, değerlendirme, yorumlama
14 II. Abbasi döneminde yetişen edip ve şairler, şiirlerinden örnekler el-Mütenebbi divanı Okuma, değerlendirme, yorumlama
15 Abbasi dönemi edebiyatının genel özellikleri İbnü´l-Mu´tezz ve nesir Okuma, araştırma, değerlendirme
16/17 Yılsonu Sınavı tekrar yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Eski Arap Şiiri - Nihat M. Çetin Yedi Askı, Muallaka Arap Edebiyatı Tarihi 1 Cahiliye Dönemi - Kenan Demirayak
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 0
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 5
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 0
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 0
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 0
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 0
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 0
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 48
Toplam İş Yükü / 25 (s): 1.92
Dersin AKTS Kredisi: 2