Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hidrolik

Dersin Kodu : CEV220

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör.Dr. DEMET KALAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Boyutlar, birimler ve denklemlerdeki birimlerin homojenliğini tanımlar.
Borulardaki laminer ve türbülanslı akış tam gelişmiş akış analizini belirler.
Boru şebekelerindeki akışla ilgili sürekli ve yerel kayıplarını ve pompalama gücü gereksinimini hesaplar.
Değişik hız ve debi ölçüm teknikleri ile avantaj ve dezavantajlarını tanımlar.
Açık kanallardaki akış ile borulardaki basınçlı akış arasındaki farkı açıklar.
Açık kanallardaki farklı akış rejimlerini belirler.
Akışta hidrolik sıçramanın varlığını tespit eder. Hidrolik sıçramadaki yiten enerjiyi hesaplar.
Açık kanallarda dip savaklarını ve bentleri kullanarak hacimsel debinin kontrolünü ve nasıl ölçüleceğini hesaplar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hidrolik temel prensiplerinin verilmesi ve mühendislik problemlerine uygulanması

Dersin İçeriği : Boyut analizi ve modelleme, borulardaki laminer ve türbülanslı akış ile tam gelişmiş akış analizi, boru şebekelerinde akışla ilgili sürekli yerel kayıpların hesaplanması ve pompalama gücünün belirlenmesi. Değişik hız ve debi ölçüm tekniklerinin avantaj ve dezavantajları belirlenmesi. Açık kanallarda akış ile borulardaki akış arasındaki farkın anlaşılması. Açık kanallardaki akış ve rejimleri ve bunların tipik özellikleri arasındaki farklar. Akışta hidrolik sıçrama ve hidrolik sıçramada yiten enerjinin hesaplanması. açık kanallarda, dip savaklarını ve bentlerinin kullanılarak debinin ölçülmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gerçek Akışkanların Hareketi, Laminer ve Türbülanslı Akı Yok Düz Anlatım
2 Borularda Düzenli Akımlar, Borularda Hız Dağılımları Yok Düz Anlatım
3 Boru Hattı Problemleri Yok Düz Anlatım
4 Boru Hattı Problemleri, Boru Ağlarının Hidrolik Analizi Yok Düz Anlatım
5 Boyut Analizi ve Hidrolik Benzerlik Yok Düz Anlatım
6 Açık Kanallarda Düzenli Akımlar, Temel Kavramlar Yok Düz Anlatım
7 Üniform Akım, Üniform Akım Hesabı Yok Düz Anlatım
8 Arasınav Yok Klasik Sınav
9 Açık Kanallarda En İyi Hidrolik Kesit, Özgül Enerji Yok Düz Anlatım
10 Açık Kanallarda Üniform Olmayan Akımlar, Özgül Enerji, Kritik Rejim, Nehir ve Sel Rejimi Yok Düz Anlatım
11 Su Yüzeyinin Diferansiyel Denklemi Yok Düz Anlatım
12 Kanal Eğimi Tanımları Yok Düz Anlatım
13 Üniform Olmayan Akımlarda Boyuna Profiller Yok Düz Anlatım
14 Birleşik Kesitlerin Hesabı Yok Düz Anlatım
15 Final Yok Klasik Sınav
16/17 Final Yok Klasik Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Akışkanlar Mekaniği Temelleri ve Uygulamaları, Yunus A. Çengel, John Cimbala, Güven Bilimsel, 2008
 Arıtma Tesislerinin Hidroliği, Prof. Dr. Dinçer Topacık, Doç. Dr. İsmail Koyuncu, Su Vakfı, 2006
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 5
2 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 4
3 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi 5
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 3
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 3
6 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 3
7 Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme 4
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 3
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma 3
11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 3
12 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci 3
13 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık 3
14 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak 3
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5