|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hidrolik |
|
Dersin Kodu |
: |
CEV220 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. DEMET KALAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Boyutlar, birimler ve denklemlerdeki birimlerin homojenliğini tanımlar. Borulardaki laminer ve türbülanslı akış tam gelişmiş akış analizini belirler. Boru şebekelerindeki akışla ilgili sürekli ve yerel kayıplarını ve pompalama gücü gereksinimini hesaplar. Değişik hız ve debi ölçüm teknikleri ile avantaj ve dezavantajlarını tanımlar. Açık kanallardaki akış ile borulardaki basınçlı akış arasındaki farkı açıklar. Açık kanallardaki farklı akış rejimlerini belirler. Akışta hidrolik sıçramanın varlığını tespit eder. Hidrolik sıçramadaki yiten enerjiyi hesaplar. Açık kanallarda dip savaklarını ve bentleri kullanarak hacimsel debinin kontrolünü ve nasıl ölçüleceğini hesaplar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hidrolik temel prensiplerinin verilmesi ve mühendislik problemlerine uygulanması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Boyut analizi ve modelleme, borulardaki laminer ve türbülanslı akış ile tam gelişmiş akış analizi, boru şebekelerinde akışla ilgili sürekli yerel kayıpların hesaplanması ve pompalama gücünün belirlenmesi. Değişik hız ve debi ölçüm tekniklerinin avantaj ve dezavantajları belirlenmesi. Açık kanallarda akış ile borulardaki akış arasındaki farkın anlaşılması. Açık kanallardaki akış ve rejimleri ve bunların tipik özellikleri arasındaki farklar. Akışta hidrolik sıçrama ve hidrolik sıçramada yiten enerjinin hesaplanması. açık kanallarda, dip savaklarını ve bentlerinin kullanılarak debinin ölçülmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gerçek Akışkanların Hareketi, Laminer ve Türbülanslı Akı |
Yok |
Düz Anlatım |
|
2 |
Borularda Düzenli Akımlar, Borularda Hız Dağılımları |
Yok |
Düz Anlatım |
|
3 |
Boru Hattı Problemleri |
Yok |
Düz Anlatım |
|
4 |
Boru Hattı Problemleri, Boru Ağlarının Hidrolik Analizi |
Yok |
Düz Anlatım |
|
5 |
Boyut Analizi ve Hidrolik Benzerlik |
Yok |
Düz Anlatım |
|
6 |
Açık Kanallarda Düzenli Akımlar, Temel Kavramlar |
Yok |
Düz Anlatım |
|
7 |
Üniform Akım, Üniform Akım Hesabı |
Yok |
Düz Anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Yok |
Klasik Sınav |
|
9 |
Açık Kanallarda En İyi Hidrolik Kesit, Özgül Enerji |
Yok |
Düz Anlatım |
|
10 |
Açık Kanallarda Üniform Olmayan Akımlar, Özgül Enerji, Kritik Rejim, Nehir ve Sel Rejimi |
Yok |
Düz Anlatım |
|
11 |
Su Yüzeyinin Diferansiyel Denklemi |
Yok |
Düz Anlatım |
|
12 |
Kanal Eğimi Tanımları |
Yok |
Düz Anlatım |
|
13 |
Üniform Olmayan Akımlarda Boyuna Profiller |
Yok |
Düz Anlatım |
|
14 |
Birleşik Kesitlerin Hesabı |
Yok |
Düz Anlatım |
|
15 |
Final |
Yok |
Klasik Sınav |
|
16/17 |
Final |
Yok |
Klasik Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Akışkanlar Mekaniği Temelleri ve Uygulamaları, Yunus A. Çengel, John Cimbala, Güven Bilimsel, 2008
Arıtma Tesislerinin Hidroliği, Prof. Dr. Dinçer Topacık, Doç. Dr. İsmail Koyuncu, Su Vakfı, 2006
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma |
5 |
|
2 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme |
4 |
|
3 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
5 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi |
3 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
3 |
|
6 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
3 |
|
7 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme |
4 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
3 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma |
3 |
|
11 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
3 |
|
12 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
3 |
|
13 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık |
3 |
|
14 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
3 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|