|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Günümüz Tasavvuf Problemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS329 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN Öğr.Gör. M.MANSUR GÖKCAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tasavvun tartışmalı konularını tesbit etmek. Tasavvufun problemlerine çözümler aramak İslam´ın zahirine muhalif görünen tasavvuf konularının incelemek Tasavvufun temel kavramları hakkında bilgi edinmek Tasavvuf tanımları arasında karşılaştırmalar yapmak Tarikatların eğitim metodları hakkında bilgi sahibi olmak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ILS329 Günümüz Tasavvuf Problemleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslam´ın zahirine muhalif görünen tasavvuf konularının incelenmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tasavvufun problemleri.Tasavvufun amacı ve konusu. Tasavvufun ve sufinin tanımları. Sufi kelimesinin ve tasavvufun menşei.Zühd. Tasavvuf dönemi... |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tasavvufun amacı ve konusu |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
2 |
Tasavvufun ve sufinin tanımları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
3 |
Sufi kelimesinin ve tasavvufun menşei |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
4 |
Suf giymenin gerekçeleri ve terk edilmesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
5 |
Zühd |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
6 |
Hz. Peygamber ve ashab zamanında zühd |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
7 |
Tasavvuf dönemi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
8 |
vize |
Konu tekrarı |
vize |
|
9 |
Tarikatlar dönemi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
10 |
Fena ve beka-tecelli |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
11 |
Heybet ve üns |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
12 |
Gaybet ve huzur |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
13 |
Tevacüd-Vecd-vücud |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
14 |
vahdet-i vücud |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
15 |
vahdet-i vücud |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
16/17 |
Final |
Konu tekrarı |
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gökcan, M. Mansur, Temel Ahlâkî Prensipleriyle Tasavvuf; Osman Türer, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Hasan Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797), Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. Muhâsibî (ö. 243/857), er-Riaye li-hukukillah. Serrâc (ö. 378/988), el-Lüma’. Kelabazi (ö. 380/990), et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. Ebû Tâlib el-Mekk (ö. 386/996), Kutü´l-kulub. Sülemi, (ö. 412/1021), Tabakatü’s-sufiyye. Ebû Nuaym İsfahânî (ö. 430/1038), Hilyetü’l-evliyâ. Kuşeyrî (ö. 465/1072), er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. Hücviri (ö. 465/1072), Keşfü’l-mahcûb. Herevî (ö. 481/1089), Kitâbü menâzili’s-sâirîn. Gazzâlî (ö. 505/1111), İhyâu ulûmi’d-dîn. Ruzbihan Baklî (ö. 606/1209), Meşrebü’l-ervâh. Sühreverdî, (ö. 632/1234), Avârifü’l-maarif. İbnü’l-Arabi (ö. 638/1240), el-Fütuhatü´l-Mekkiyye. İsmail Hakkı Bursevi (ö. 1137/1725), Rûhu’l-beyân. Gümüşhanevi (ö. 1311/1893), Câmiü’l-usul. Hakîm, Suâd, el-Mu’cemü’s-sufi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
1 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
1 |
2 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 49 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|