|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Osmanlı Türkçesine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS339 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Osmanlı Türkçesinde kullanılan yazı şekil ve karşılıklarını bilir, Türkçe, Arapça ve Farsça kelimeleri tanır, Matbu Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilir, Yazma Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilir, Osmanlı kaynaklarından yararlanabilir, Transkripsiyon alfabesini tanır ve çevriyazıda kullanabilir, Osmanlı Türkçesindeki temel kuralları bilir, Osmanlı alfabesiyle yazı yazabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
AI 101 Atatürk İlk. Ve İnk. Tari
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Osmanlı Türkçesindeki temel kuralları öğreterek matbu ve yazma Osmanlıca metinleri okuyuyup anlayabilme yeteneği kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlı Türkçesinin harfleri, Osmanlı Türkçesi örnek metinleri, bu metinleri okuma ve anlama çalışmaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Osmanlı Türkçesinde Temel Kurallar, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
2 |
Alfabe, Harekeler, Bitişen ve Bitişmeyen Harfler, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
3 |
Transkripsiyon (Çevriyazı) Alfabesinin Tanıtımı, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
4 |
Yazı Çalışması, Harflerin Okunuşu, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
5 |
Türkçe Kelimelerde Ünlülerin Yazılışı, Ünsüzlerin Özellikleri, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
6 |
Türkçede Zamirlerin Yazılışı, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı Anlatım, Tartışma |
|
7 |
Eklerin Yazılışı, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı Anlatım, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav, Klişe Yazımlar |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı Anlatım |
|
9 |
Türkçede Sayılar, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
10 |
Arapça ve Farsça Kelimelerde Ünlülerin Yazılışı, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
11 |
Farsça ve Arapça Tamlamalar, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
12 |
Metin Okuma Çalışmaları, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
13 |
Metin Okuma Çalışmaları ve Uygulama, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama |
|
14 |
Yazma Metin Okumaları, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2 |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
15 |
Sınav, |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
16/17 |
Sınav. |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Develi, H. (2002), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2, İstanbul: Bilimevi Yayınları,
Timurtaş, F. K.. (1979), Osmanlı Türkçesine Giriş, İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları,
Ergin, M. (2002), Osmanlıca Dersleri, 25. Baskı, İstanbul: Boğaziçi Yayınları,
Kurt, Y. (1999), Osmanlıca Dersleri 1-2, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A. Ş. Başer Basım Yayın Ltd. Şti.,
Eminoğlu, M. (1996), Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara: Türekiye Diyanet Vakfı Yayın, Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Timurtaş, F. K. (1984), Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Umur Reklamcılık ve Matbaacılık Kollektif Şirketi,
İz, F. (1999), Eski Türk Edebiyatında Nazım, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A. Ş.,
İz, F. (1996), Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A. Ş.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
0 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|