|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis Metinleri 3 |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS421 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kırk hadis edebiyatı hakkında genel bilgileri kavrar Kırk hadis edebiyatının doğuşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur Kırk hadis edebiyatı ile ilgili eserleri listeler Klasik ve modern dönem Kırk Hadis edebiyatı ile ilgili eserleri mukayese eder İtikad, ibadet ve ahlak ile ilgili kırk hadisi anlar ve yorumlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasnif dönemi sonrası hadis edebiyatı türlerinden erbaun (Kırk hadis) hakkında genel bilgi vermek, örnekler üzerinde durmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kırk hadis edebiyatının doğuşu ve gelişimi, bu türde tasnif edilmiş kırk hadisler, Nevevi´nin kırk hadisi, Modern dönem kırk hadis örnekleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kırk Hadis edebiyatının doğuşu ve gelişimi, Kırk Hadisler ve Nevevi´nin Kırk Hadisi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Müzakere |
|
2 |
Şekil bakımından kırk hadisler: Mensur olanlar, Nesir, nazım karışık olanlar, Manzum olanlar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Müzakere |
|
3 |
Muhteva bakımından kırk hadisler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Müzakere |
|
4 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: Niyet, Cibril ve İslam´ın esasları hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
5 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: İnsanın yaratılışı, bidatler ve helal-haramlar hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
6 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: Din samimiyettir, müslümanların dokunulmazlığı ve sorumluluk hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
7 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: Helal kazanç, duanın kabulü, şüpheli şeylerden uzaklaşmak, faydasız şeyleri terketmek hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: İslam kardeşliği, güzel söz, misafire ikram, öfkelenmemek hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
10 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: Her şeyde iyilik, takva ve güzel ahlak, Allah´ın çizdiği sınırları korumak hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
11 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: Haya imandandır, cennete giden yol, her iyilik bir sadakadır, Allah´ın rahmetinin genişliği hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
12 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: İnsanların arasını düzeltmek, adalet ve yardım, Sünnet´e bağlılık, zarara zararla karşılık vermemek hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
13 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: İslam yargı hukukunun esasları, kötülükten alıkoymak, hayır yolları hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
14 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: Dinde zorlama yok, dünya ahiretin tarlası, Peygambere uymak hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
15 |
Nevevi´nin Kırk Hadis´inden: Züht, kötülüğe karşı çıkmak ve yardımlaşma hadisleri ve şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, Anlatım, Müzakere |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nevevi, Kırk hadis
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Abdulkadir Karahan, İslam Türk Edebiyatında Kırk Hadis
Ahmet Lütfi Kazancı, Nübüvvet Pınarından Kırk Hadis
İsmail Lütfi Çakan, Eyyüb Sultan Hazretlerinden Kırk Hadis
İsmail Hakkı Ünal, Kırk Hadis Kırk Yorum
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|