|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis Araştırma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS347 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hadis tenkidinin aşamalarını kavrar Hadis arama ve bulma yollarını öğrenir Hadis tenkidi ve isnad analiz yöntemlerini listeler Elektronik ortamda hadis ve rical araştırma yöntemlerini analiz eder Modern isnad ve metin tenkid yöntemlerini tahlil eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hadis ilmi ile ilgili yazılmış temel eserlerin tanıtılarak yararlanma yöntemlerinin öğretilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hadis tenkidi, hadis tenkidinin aşamaları, tahric, hadis arama yolları, hadis içerisinde geçen kelimelerden hareketle hadis bulma yöntemi, Concordance, alfabetik hadis arama yöntemi, hadisi konusuna göre arama, hadisi metin ve senedine ait özelliklerine göre arama, hadisi sahabi ravisine göre arama, isnad analizi, metinlerin lafız farklılıklarına göre gruplandırılması, metin tenkidi, bilgisayar ortamında hadis ve rical araştırmaları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadis tenkidi, hadis tenkidinin aşamaları, tahriç ve tenkid |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
2 |
Hadis içerisinde geçen kelimelerinden hareketle hadis bulma yöntemi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
3 |
Concordance ve Concordance´ın kullanımı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
4 |
Hadisin birinci kelimesinden hareketle hadis bulma yöntemi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
5 |
Halk dilinde meşhur olan rivayetleri toplayan kitaplar,Sehavi ve el-Mekâsidül hasene, Acluni ve Keşful hafa |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
6 |
Hadisleri harf sırasına göre tertipleyen kitaplar, Suyuti´nin el-Camiu´s-Sağir´i, Gümüşhanevi´nin Ramuzul ehadis´i |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
7 |
Hususi fihristler ve kullanım kılavuzları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Hadisi konusuna göre arama |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
10 |
Bütün konuları ihtiva eden kitaplar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
11 |
Fıkhi konularla ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
12 |
Belirli konularla ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
13 |
Hadisi metin ve senedine ait özelliklerine göre arama |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
14 |
İlk ravisine göre hadis arama |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
15 |
Bilgisayar ortamında hadis ve rical araştırmaları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Selahattin Polat, Hadis Araştırmaları ve Tenkid Klavuzu
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Nuri Topaloğlu, Hadis ve Sünnet Araştırmaları
Yusuf Ziya Kavakcı, İslam Araştırmalarında Usul
İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı
Wensinck, Concordance
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
5 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|