|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bahçe Bitkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP208 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. TURGUT YEŞİLOĞLU Doç.Dr. BİLGE YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Bahçe Bitkilerinin tanımı ve sınıflandırılmasını bilir. 2) Bahçe Bitkilerinin dünya ve Türkiye ekonomisindeki önemi ve yerini bilir. 3) Bahçe Bitkilerinin biyolojik özelliklerini ve fizyolojisini bilir. 4) Bahçe Bitkilerinin ekolojik isteklerini bilir. 5) Bahçe Bitkilerinde çoğaltma yöntemlerini bilir. 6) Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve yıllık bakım işlemlerini bilir. 7) Bahçe Bitkileri ürünlerinin muhafazası ve pazarlanmasını bilir. 8) Bahçe Bitkilerinde büyümeyi düzenleyicilerin yararlanma olanaklarını bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bahçe Bitkilerini tanımayı, temel kavramları, çoğaltmayı, yetiştirmeyi, hasat etmeyi ve depolamayı öğrenmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bahçe Bitkilerinin tanımı ve sınıflandırılması, ekonomik önemi, biyolojik özellikleri, fizyoloji, çoğaltma yöntemleri, bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletilmesi, meyve bahçesi, sebze ve bağlarda yıllık bakım işlemleri, Bahçe Bitkileri ürünlerinin muhafazası ve pazarlanması ile Bahçe Bitkileri tarımında büyümeyi düzenleyicilerin yararlanma olanaklarının bilinmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bahçe Bitkilerinin tanımı ve sınıflandırılması
Bahçe Bitkilerinin tanımı
Bahçe Bitkilerinin sınıflandırılması
- Meyve türlerinin sınıflandırılması
- Sebze türlerinin sınıflandırılması
|
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Bahçe Bitkilerinin Dünya ve Türkiye ekonomisindeki yeri ve önemi |
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Bahçe Bitkilerinin biyolojik özellikleri |
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Bahçe Bitkilerinin ekolojik istekleri
Bahçe Bitkilerinin iklim istekleri
Bahçe Bitkilerinin toprak istekleri
|
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Bahçe Bitkilerinin özel iklim istekleri
Sebze türlerinin iklim istekleri
Meyve türlerinin iklim istekleri
|
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Bahçe Bitkilerinin toprak istekleri
Toprak tipleri, toprak derinliği, toprak taban suyu, toprak reaksiyonu ve tuzluluğu ve toprak yorgunluğu
|
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinin fizyolojisi |
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
8 |
Bahçe Bitkilerinin çoğaltılması |
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
9 |
ARA SINAVI |
Ara sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
10 |
Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletilmesi |
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
Bahçe bitkilerinde yıllık bakım işlemleri
Meyve bahçesi ve bağlarda yıllık bakım işlemleri
|
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Bahçe bitkilerinde yıllık bakım işlemleri
Sebze bahçesinde yıllık bakım işlemleri
|
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Bahçe Bitkisi ürünlerinin muhafazası ve pazarlanması |
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Bahçe Bitkileri tarımında büyümeyi düzenleyicilerden yararlanma olanakları |
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Bahçe Bitkileri tarımında büyümeyi düzenleyicilerden yararlanma olanakları |
Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ve resimlerle zenginleştirilmiş ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
Genel Bahçe Bitkileri. Ankara üniversitesi Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü, Ankara, 369 s. 2001.
Bitki Ekolojisi. M. Kılınç, H.G. Kutay. Palme Yayıncılık. 2008.
Bitki Besleme. B. Kacar, A.V. Katkat. Fen ve Biyoloji Yayınları Dizisi. Nobel yayıncılık. 659 s. 2006.
Bitki Fizyolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi. B. Kacar.424 s, 1996.
Meyve Ağaçları Fizyolojisi. N. Kaşka, S. Paydaş Kargı, Nobel yayıncılık, 243 s.,2007.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
www. fao.org.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
95 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
5 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
0 |
|
2 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
1 |
|
3 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
2 |
|
4 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
1 |
|
5 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
1 |
|
6 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
1 |
|
7 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
1 |
|
8 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
1 |
|
9 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
1 |
|
10 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
11 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
1 |
|
12 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
1 |
|
13 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
1 |
|
14 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
3 |
|
15 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
1 |
|
16 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
1 |
|
17 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
3 |
45 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
1 |
15 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
8 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|