Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Araştırma Ve Deneme Metodları

Dersin Kodu : TYP206

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. G.TAMER KAYAALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1) Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü çalışmalarına uygun olan bir deneme kurulmadan önce ve kurulduktan sonra dikkat edilecek hususlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Ders içeriğinde geçen genel tanımlamaları bilir.
3) Varyans homojenlik testlerini bilir.
4) Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü çalışma alanlarında uygulamada sıklıkla kullanılan deneme planlarını bilir.
5) Yine aynı alanda hangi deneme planının hangi amaçla uygulanacağına karar vererek ilgili deneme planına ait varyans analizini yapmayı bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TYP112 İstatistik

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarımsal Yapılar ve Sulama bölümlerinde bir deneme kurulup sonlandırılıncaya kadar hangi aşamalardan geçmesi gerektiği konusunda temel bilginin verilmesi, araştırmanın amacına uygun olacak şekilde deneme planının belirlenmesi ve ilgili deneme planına göre varyans analizi yaparak elde edilen sonucu yorumlayabilme yeteneği kazandırmak.

Dersin İçeriği : Derste içerik olarak deneme Planlarının istatistik analizleri ve yorumlanması anlatılmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Varyans Analizinin Varsayımları Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
2 Varyans Homojenlik Testleri Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
3 Tek Yönlü Varyans Analizi Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
4 Çoklu Karşılaştırma Testleri Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
5 Transformasyonlar Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
6 Tesadüf Blokları Deneme Planı Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
7 Tekerrürlü Tesadüf Blokları Deneme Planı Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
8 Latin Kare Deneme Planı Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
9 Ara Sınav Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
10 İki Faktörlü İç İçe Sınıflandırılmış Deneme Planı Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular Araş. ve Den. Metodları Kitabındaki İlgili Konular
11 Üç Faktörlü İç İçe Sınıflandırılmış Deneme Planı Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
12 2x 2 faktöriyel Denemeler Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
13 Tesadüf Bloklarında Düzenlenmiş Faktöriyel Deneme Planı Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
14 Bölünmüş Parseller Deneme Planı Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.
15 Genel Değerlendirme Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular 2 Saat Konu Anlatımı; 2 saat soru çözümü.ar
16/17 YARIYIL SONU SINAVI Araştırma ve Deneme Metodları Kitabındaki İlgili Konular


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kayaalp, G. T. ve Yıldırım, N. 2010. Araştırma ve Deneme Metodları. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları Yayın.No: A-88 Adana.
 Yıldız, N. ve Bircan, H. 2003. Araştırma ve Deneme Metodları, Atatürk Üniversitesi Yayınları, No: 697. ERZURUM.
 Bek, Y. ve Efe, E. 1988. Araştırma ve Deneme Metodları I. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 0
2 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 0
3 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 0
4 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 0
5 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 0
6 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 0
7 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 0
8 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 0
9 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 0
10 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 0
11 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 0
12 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 0
13 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 0
14 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 5
15 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 92
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.68
Dersin AKTS Kredisi: 4