Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitki Koruma

Dersin Kodu : TYP204

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. YEŞİM AYSAN
Prof.Dr. CENGİZ KAZAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Entomoloji hakkındaki bazı temel bilgi ve kavramları bilir
Böceklerin morfolojisini, üreme, gelişme ve başkalaşımını bilir
Böcekler ile savaşta kullanılan mücadele yöntemleri hakkında genel bilgi sahibi olur
Bitki hastalıkları hakkındaki bazı temel bilgi ve kavramları bilir.
Hastalık etmenlerinin bitkilerdeki belirtisi, yaşam döngüleri ve mücadele stratejileri hakkında genel bilgi sahibi olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kültür bitkilerinde, hastalık oluşturan abiyotik ve biyotik etmenleri (fungus, bakteri, fitoplazma, spiroplazma, virüs ve viroid) öğrenir, bunların bitkide oluşturduğu belirtileri tanıtır, paraziter yabancı otları öğrenir, bunlarla mücadele yöntemleri hakkında genel bilgiler kazanır. Zararlı tanımını, böcekleri, bunları diğer arthropodlardan ayırmayı, böceklerin genel morfolojisini ve başkalaşımını öğretmek. Ekonomik anlamda zarar yapan önemli böcek takımları ve bazı önemli familyalar hakkında bilgi vermek. Böceklerin mücadelesinde kullanılan yöntemleri ayrıntılı olarak anlatmak

Dersin İçeriği : Böceklerin tarımda önemi, böcek morfolojisi, böcek başkalaşımı, tarımsal üretimde önemli böcek takımları, böcekler ile savaşta kullanılan yöntemler Hastalılara neden olan mikroorganizmalar, bunların neden olduğu hastalık belirtileri, bu hastalıklarla mücadele yöntemleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Classroom


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bitki Koruma nedir? Çalışma Konuları nelerdir, Zararlı Tanımı, Zararlılar ile Savaşın Önemi ve Tarihçesi, Bitkilerde Zarar Oluşturan Etmenler Ödevlerin verilmesi 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa: 1-8 Görsel anlatım
2 Böceklerde Üreme, Böceklerde Gelişme, Başkalaşım, Larva ve Pupa Tipleri 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa: 8-12 Görsel anlatım
3 Bitki Koruma Açısından Önemli Böcek Takımlarının Tanınması ve Kültür Bitkilerinde Zararlı Olan Önemli Türler 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa:13-19 Görsel anlatım
4 Akarlar, Nematodlar, Salyangoz ve Diğer Zararlılar 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa:20-27 Görsel anlatım
5 Bitki Zararlılarına Karşı Savaş Yöntemleri, Yasal, Kültürel, Fiziksel, Biyoteknik Savaş 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa:30-44 Görsel anlatım
6 Kimyasal Savaş, Biyolojik Savaş, Tüm Savaş 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa:45-51 Görsel anlatım
7 Ara Sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak
8 Fitopatolojinin tanımı, tarihçesi ve çalışma alanları 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Görsel anlatım
9 Bitkilerde hastalık yapan canlı ve cansız etmenler (Etiyoloji) 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Görsel anlatım
10 Paraziter hastalık döngüsü ve dönemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Görsel anlatım
11 Bitkilerde hastalık yapan virüs ve viroidlerin genel özellikleri, simptomları ve mücadele yöntemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Görsel anlatım
12 Bitkilerde hastalık yapan prokaryotların (bakteri, fitoplazma, spiroplazma) genel özellikleri, simptomları ve mücadele yöntemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Görsel anlatım
13 Bitkilerde hastalık yapan fungusların genel özellikleri, simptomları ve mücadele yöntemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Görsel anlatım
14 Yabancı otlar, genel özellikleri ve mücadele yöntemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Görsel anlatım
15 Ödevlerin sunumu tartışılması Kaynak kitaplardan ve internetten ödev hazırlamak Görsel anlatım
16/17 Final Sınavı Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış yukarıda verilen konulara ilişkin 50 sayfalık ders notu (Entomoloji)
 Çınar, A., Uygun, N. 1989. Bitki Koruma. Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Ders Kitabı, S. 285
 Agrios, G. N. Fourth Edition , 1997. Plant pathology p.635.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 0
2 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 0
3 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 0
4 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 0
5 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 0
6 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 0
7 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 0
8 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 0
9 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 0
10 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 0
11 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 0
12 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 0
13 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 0
14 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 5
15 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 5
16 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 4
17 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 3 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 61
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.44
Dersin AKTS Kredisi: 2