Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarla Bitkileri Islahı

Dersin Kodu : TBP409

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN
Prof.Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bitki ıslahının tanımını kavrar
Bitki ıslahının uygulama alanlarını öğrenir
Tarla bitkilerinde evrimini ve evcilleşmeyi öğrenir
Bitki ıslahı ve genetiğinin prensiplerini kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bitki ıslahının temel kavram ve prensiplerini öğretmek

Dersin İçeriği : Bu ders; bitki ıslahının tanımını ve uygulama alanlarını, genel biyolojik kavramları, genetik kaynakları, bitki ıslahında genetik analizleri, kantitatif genetiğe girişi, bitki hücrelerin organizasyonu ve genetik yapılarını, bitki üreme sistemlerini, bitkilerde döllenmeyi düzenleyen mekanizma konularını içermektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bitki ıslahının önemi ve tarihi geçmişi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
2 Genel biyolojik kavramlar Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
3 Bitki ıslahı için bitki gen kaynaklarının önemi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
4 Bitki ıslahında genetik varyasyon kaynakları Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
5 Kalitımın mekanizması ve bu konu hakkında ödev verilecektir Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
6 Mendel kanunları Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
7 Kantitatif kalıtım Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
8 Gen etkileri interaksiyonları Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
9 Heterosisin genetik temelleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
10 Ara sınav Ara sınav hazırlığı Düz anlatım, gösterim ve tartışma
11 Bitkilerde üreme sistemleri - I Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
12 Bitkilerde üreme sistemleri - II Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
13 Bitkilerde döllenmeyi düzenleyen mekanizmalar Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
14 Uyuşmazlık Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
15 Kısırlık Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
16/17 Yıl sonu sınavı Final sınavına hazırlık Düz anlatım, gösterim ve tartışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  GENÇ, İ., YAĞBASANLAR, T. 2012. Bitki Islahı, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:59, Kitap Yayın No: A-13, Adana
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. 4
2 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. 4
3 Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. 4
4 Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. 4
5 Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. 4
6 İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. 4
7 Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. 5
8 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. 5
9 Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. 3
10 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. 3
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. 1
12 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. 2
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
14 Meslek etiğine saygılı olma. 1
15 Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. 2
16 Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. 2
17 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 78
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.12
Dersin AKTS Kredisi: 3