Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genetik Mühendisliği Ve Biyogenetik |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP352 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Genetik mühendisliğinin tanımı ve kapsamını bilir
Bitkilerdeki Genetik Materyali ve bu materyalin organizasyonunu bilir
Rekombinat DNA’nın oluşturulmasının esaslarını bilir
Genetik markörleri ve bu markörlerin kullanım alanlarını bilir
Bitkilerde gen transfer yöntemlerini, genetik mühendisliği uygulamalarını ve biyogüvenlik esaslarını bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarla bitkilerinde uygulanabilecek genetik mühendisliği temel bilgilerini ve biyogüvenlik ilkelerini öğretme |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders; DNA’nın moleküler yapısı ve kromozomları, genlerin moleküler yapıları ve protein sentezini, gen izolasyonu ve klonlanmasını, agrobacterium aracılığıyla gen transferini, doğrudan gen aktarım tekniklerini, herbisitlere dayanıklı transgenik bitkilerin geliştirilmesini, böceklere dayanıklı transgenik bitkilerin geliştirilmesini, virüslere dayanıklı transgenik bitkilerin geliştirilmesini, hastalıklara dayanıklı bitkilerin geliştirilmesini , abiotik stres faktörlerine karşı toleranslı bitkilerin geliştirilmesini, bitkilerde diğer genetik mühendisliği uygulamalarını, genetik markörler ve analiz yöntemlerini ve biyoteknolojinin ahlaki ve hukuki yönleri konularını içermektedir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
DNA’nın moleküler yapısı ve kromozomlar |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
2 |
Genlerin moleküler yapıları ve protein sentezi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
3 |
Gen izolasyonu ve klonlanması |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
4 |
Agrobacterium aracılığıyla gen transferi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
5 |
Agrobacterium-mediated gene transfer ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
6 |
Herbisitlere dayanıklı transgenik bitkilerin geliştirilmesi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
7 |
Böceklere dayanıklı transgenikbitkilerin geliştirilmesi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
8 |
Virüslere dayanıklı transgenik bitkilerin geliştirilmesi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
9 |
Hastalıklara dayanıklı bitkilerin geliştirilmesi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
10 |
Ara sınav |
Sınav için hazırlık yapılması |
Yazılı sınav |
|
11 |
Abiotik stres faktörlerine karşı toleranslı bitkilerin geliştirilmesi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
12 |
Bitkilerde diğer genetik mühendisliği uygulamaları (antisens RNA teknolojisi, terminatör teknolojsi, genetik mühendisliğinin kalite ıslahında kullanılması) |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
13 |
Genetik markörler ve analiz yöntemleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
14 |
Biyoteknolojinin ahlaki ve hukuki yönleri - I |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
15 |
Biyoteknolojinin ahlaki ve hukuki yönleri - II |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav için hazırlık yapılması |
Yazılı sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
4 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
5 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
4 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
3 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
0 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
5 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
5 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
2 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
1 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
1 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
1 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
2 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
2 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
3 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|