Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çayır Mera Islahı

Dersin Kodu : TBP300

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çayır-mera ekosistemlerinin uygun geliştirilme yöntemlerinin seçilme esaslarını bilir
Merada otlatmanın düzenlenmesi yöntemiyle ıslah esaslarını bilir
Çayır-meralarda yabancı ot mücadelesinin esaslarını bilir
Çayır-meralarda gübrelemenin esaslarını bilir
Çayır-meralarda yeniden tesisin esaslarını bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çayır-Mera ekosistemlerinin geliştirilme prensipleri ve yöntemlerini öğretmek

Dersin İçeriği : Çayır mera ekosistemlerinin ekonomik önemi ve sağladığı yararlar, çayır mera ıslahı programlarının planlanması, çayır meralarda yabancı otların yaygınlaşma nedenleri ve kontrol altında tutulması için gereken önlemler, bozulan çayır ve meraların yeniden tohumlama teknikleri, uygun tohum karışımlarının hazırlanması, ıslah edilen çayır meraların amenajman prensipleri, çayır-meraların gübreleme teknikleri, çayır meralarda böcek ve zararlılarla savaşım yolları, diğer özel mera ıslahı yöntemleri, çayır mera amenajmanında kullanılan tesis ve barınaklar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çayır-mera ekosistemlerinin yapı ve işlevleri Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
2 Çayır-mera ıslahının tanımı Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
3 Çayır-mera ıslahının esasları Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
4 Otlatmanın düzenlenmesi yoluyla mera ıslahı Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
5 Çayır-meralarda gübrelemenin esasları Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
6 Çayır-meralarda gübreleme Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
7 Çayır-meralarda yabancı ot kavramı ve çayır-mera yabancı otlarının sınıflandırılması Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
8 Çayır-meralarda yabancı ot kontrolünün esasları Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
9 Çayır-meralarda toprak ve su muhafaza yöntemleri Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
10 Ara sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Yazılı sınav
11 Otlatmayı kolaylaştırıcı mera tesis ve yapıları Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
12 Çayır-meralarda suni tohumlamanın esasları Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
13 Çayır-meralarda suni tohumlama uygulamaları Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
14 Kontrollü yakma Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
15 Çayır-meralarda bakım işlemleri Konunun ders notundan ve kaynak kitaplardan okunması Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
16/17 Final sınavı Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  TOSUN, F. ve ALTIN, M. 1981. Çayır-Mer’a Yayla Kültürü ve Bunlardan Faydalanma Yöntemleri. O.M.Ü. Zir.Fak. Yay. No:1 Ders Kitapları Serisi No: 1., Samsun
 GENÇKAN, M.S. 1985. Çayır-Mer’a Kültürü, Amenajmanı, Islahı. E.Ü. Zir.Fak. Yay. No:483. Ege Üniv. Matbaası. Bornova-İzmir
 ALTIN, M., A. GÖKKUŞ ve A. KOÇ, 2005. Çayır Mera Islahı. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Yayınları, 468 s
 BAKIR, Ö. Çayır Mera Islahı. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları 947, Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. 1
2 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. 1
3 Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. 2
4 Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. 3
5 Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. 4
6 İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. 4
7 Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. 1
8 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. 1
9 Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. 1
10 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. 4
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. 4
12 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. 4
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
14 Meslek etiğine saygılı olma. 4
15 Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. 3
16 Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. 4
17 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 1 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2