|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uluslararası Ekonomi |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP405 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ÖMER FARUK EMEKSİZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslararası ekonomi ile ilgili kavramları tanır Soyut dış ticaret teorisini (genel hatlarıyla) öğrenir Dış ticaret politikasının amaç ve araçlarını öğrenir Uluslararası ekonomik birleşmeler hakkında bilgi sahibi olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEP405 Uluslararası Ekonomi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin, uluslararası ekonominin tanımı ve kapsamı, dış ticaret politikasının amaçları, araçları ve uluslararası ekonomik birleşmeler hakkında temel bilgi sahibi olmasını sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Uluslararası ekonomi ile ilgili temel kavramlar, politikalar, araçlar ve uygulamadaki sonuçları ile uluslararası ekonomik birleşmeler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
- Uluslararasının ekonominin tanımı ve kapsamı,
- Ülkelerin dış ticaret yapma nedenleri
- Dış ticaret ile iç ticaret arasındaki farklar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
2 |
- Soyut dış ticaret teorisi
Varsayımlar
Mutlak üstünlükler teorisi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
3 |
- Soyut dış ticaret teorisi
Karşılaştırmalı üstünlükler teorisi
Dış ticaret politikasının tanımı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
4 |
-Dış ticaret politikasının amaçları
-Dış ticaret politikasının tarihsel gelişimi
- Serbest dış ticaret ve koruyuculuk tartışmaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
5 |
- Dış ticaret politikasının araçları
- Gümrük vergileri
Tanımı
Amaçları
Türleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
6 |
- Gümrük vergileri (devam)
Gümrük vergilerinin ekonomik etkileri (koruma, tüketim, gelir, bölüşüm)
Gümrük vergilerinin ilgili ülkelere yansıması |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
7 |
- Özel Gümrük Rejimleri
Geçici kabul
Serbest Bölgeler
Antrepo
Transit ticaret |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
8 |
- Tarife dışı engeller (tanım, kapsam)
- Kotalar
Tanımı
Türleri
Ekonomik Etkileri
Kotalarla gümrük vergilerinin karşılaştırılması |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
9 |
- İthalat Yasakları
Tanımı
Nedenleri
Etkileri (kısa dönem, uzun dönem) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
10 |
- Kambiyo denetimi (döviz kontrol mekanizması)
- Fark giderici vergiler
- Piyasayı paylaşma anlaşmaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
11 |
ARA SINAVI |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
12 |
- İthalat teminatları
- Çoklu kur sistemi
-Sübvansiyonlar
- İhracat sübvansiyonları
- İhracatın kısıtlanması
- Görünmez Engeller |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
13 |
Uluslararası ekonomik birleşmeler
Teori
Ekonomik birleşme türleri
|
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
14 |
- Uluslararası ekonomik birleşmeler (devam)
Üye ülkelere etkileri
Üretim etkisi
Tüketim etkisi
Faktör fiyatları üzerindeki etkiler
Gelişme hızı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
15 |
Uygulamada uluslararası ekonomik birleşmeler
Avrupa Birliği (tarihi gelişim, Roma anlaşması, AB´ nin organları, AB´ nin finansal kuruluşları, AB Ortak Tarım Politikası, Türkiye-AB ilişkileri) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları
Uluslararası İktisat, Teori Politika ve Uygulama, Prof. Dr. Halil Seyidoğlu, Güzem Can Yayınları, İstanbul, 2003.
Uluslararası Ekonomi, Teori Politika Sistem Kurumlar, Doç. Dr. Rıdvan Karluk, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul, 1987.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
5 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
2 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
0 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
3 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
3 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
0 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
3 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 84 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|