|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Doğal Kaynak Ve Çevre Ek. |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP305 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAYDAR ŞENGÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevre ve doğal kaynaklarla ilgili sorunları disiplinler arası, bütüncül ve kuşaklar arası yaklaşımla ele alır. Ekonomik faaliyetler, özellikle tarımsal faaliyetler ve kalkınma üzerinde çevre ve doğal kaynakların sınırlayıcı rolünün farkındadır. Çevre ve doğal kaynakların kullanımı, geliştirilmesi ve korunması konusunda başlıca ekonomik analiz ve politika araçlarını kullanabilir. Karar süreçlerinde çevreye saygı ve sürdürülebilirlik ilkelerinin gözetilmesi gerektiği anlayışına sahiptir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEP305 Doğal Kaynak Ve Çevre Ek.
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekonomik faaliyetler-çevre karşılıklı etkileşimini, bugünkü ve gelecek kuşakların toplumsal refahı açısından kavramalarını sağlamak, doğal kaynaklar ve çevrenin kullanımı, geliştirilmesi ve korunması ile ilgili ekonomik analiz araçlarını ve politikalarını tanıtmak, güncel çevre sorunlarını ekonomik yaklaşımla algılayıp yorumlama yetisi kazandırmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Doğal kaynaklar ve çevre ekonomisi; tanımı, kapsamı temel kavramlar ve sorunlar, Doğal kaynaklar ve çevre mallarının özellikleri, piyasası, dışsallıklar ve piyasa aksaklıkları, dışsallıklara çözüm yolları, Petrol ve maden işletmeciliğinde ekonomik prensipler, Yenilenebilir biyolojik kaynaklar, Tarım ve çevre etkileşimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Doğal kaynaklar ve çevre ekonomisi; tanımı, kapsamı temel kavramlar ve sorunlar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
2 |
Doğal kaynaklar ve çevre mallarının özellikleri, piyasası, dışsallıklar ve piyasa aksaklıkları, dışsallıklara çözüm yolları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
3 |
Doğal kaynaklar ve çevre mallarının değerleme sorunu ve değerleme yöntemleri. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
4 |
Doğal kaynakların özellikleri, sınıflandırılması |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
5 |
Petrol ve maden işletmeciliğinde ekonomik prensipler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
6 |
Yenilenebilir bir kıt kaynak olarak su, su dağıtım sorunları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
7 |
Yenilenebilir biyolojik kaynaklar. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
8 |
Orman ve su ürünleri işletmeciliğinde ekonomik prensipler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
9 |
Ara sınav |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
10 |
Yenilenebilir biyolojik kaynakların biyolojik ve zaman boyutu |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
11 |
Doğal kaynaklar kullanımı çevre ilişkileri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
12 |
Çevre kirliliği, kirliliği önlemede yararlanılan başlıca politika araçları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
13 |
Doğal kaynaklar potansiyeli ve ekonomik gelişme |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
14 |
Tarım ve çevre etkileşimi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
15 |
Genel Tekrar |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yayınlanmamış Doğal Kaynaklar ve Çevre Ekonomisi Ders Notları (H. Şengül)
Titenberg, Environmental and natural resource economics, (3rd ed.) Harper Collins Publishers, New York, 1992
İ. H. Özsabuncuoğlu, A. A. Uğur, Doğal Kaynaklar: Ekonomi, Yönetim ve Politikalar, İmaj Yayıncılık, 2005
K. Başol, M. Durman, H. Önder, Doğal Kaynakların ve Çevrenin Ekonomik Analizi, Alfa Aktüel Yay. Bursa, 2007
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
3 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
4 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
0 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
0 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
0 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
4 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
0 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
16 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 79 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|