|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kırsal Sosyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP407 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MÜGE KANTAR DAVRAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyoloji disiplinine ait temel kavramları tanımlayabilir. Kırsal ve kentsel toplumların aralarındaki farklılıkları açıklayabilir. Kırsal alanların sosyo-kültürel, ekonomik ve coğrafik farklılıklarını ayırt edebilir. Farklı toplumsal yapıya sahip kırsal kesimlerde sosyolojik çalışma/uygulama yapabilir. Kırsal kesimde yaşanan sosyo-ekonomik ve toplumsal içerikli sorunları ortaya koyabilir ve tartışabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyoloji disiplininin temel kavram ve ilkelerini kullanarak, kırsal ve kentsel kesimde yaşayan insanlar arasındaki sosyo-ekonomik, demografik ve kültürel farklılıkları nedenleriyle ortaya koymak; kırsal ve kentsel toplumun kendi içerisindeki farklılıkları ve yaşanan toplumsal değişmeleri vurgulamak; kırsal kesimde çalışacak kişilere kırsal toplum yapısını teorik ve pratik uygulamalarla tanıtmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyolojinin tanımı ve temel kavramları, değişik ülkelerde kırsal sosyolojinin gelişimi, kırsal alan kavramı, köylerin yönetimi, sosyolojik açıdan köy-kent farklılaşması, kırsal ve kentsel nüfusun özellikleri, kırsal toplum yapısı, köy mantalitesi, kırsal kesimde dezavantajlı gruplar, kırsal kesimde sosyal araştırmalar, kırsal kalkınma, modernleşme, göç ve toplumsal değişme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyolojiye Giriş ve Temel Kavramlar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
2 |
Köy Sosyolojisinin Özellikleri
Kırsal Alan Kavramı
Sosyolojik Açıdan Köy-Kent Farklılaşması
|
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
3 |
Köylerin Yönetimi
Türkiye Kırsal Yerleşme Düzeni ve Bunu Etkileyen Tarihsel Olaylar (Slayt Gösterimi) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
4 |
Türkiye Nüfusunun Özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
5 |
Köy Toplum Yapısı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
6 |
Köy Mantalitesi
Kırsal Alanda Altyapı ve Kamusal Hizmetler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
7 |
(Dezavantajlı gruplar )
Türkiye’de ve Dünyada Köy Kadınları ve Toplumsal Cinsiyet
Köy Çocukları
Köy Gençliği |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kırsal Alanda Sosyal Araştırmalar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
10 |
Kırsal Alanda Sosyal Araştırmalar
Gezi İle İlgili Grupların ve Araştırma Konularının Belirlenmesi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
11 |
Köy Araştırması (Teknik Gezi) |
Yok |
Araştırma |
|
12 |
Köy Araştırması (Teknik Gezi) |
Yok |
Araştırma |
|
13 |
Seminer (Köy araştırma raporlarının sunumu) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Sunum |
|
14 |
Kırsal Kalkınma-Değişme ve Modernleşme
Kırsal Kesimde Göçler ve Toplumsal Değişme (nüfus-kentleşme-aile- dezavantajlı gruplar....) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
15 |
Kırsal Kesimde Toplumsal Değişmenin Değerlendirilmesi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları; sosyolojik araştırmalar, yazılı ve görsel medya kaynakları, sosyoloji, toplumsal yapı ve toplumsal değişme ile ilgili ders kitapları
Köy Sosyolojisi (Prof.Dr.Mustafa Soysal)
Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği (Prof.Dr. Emre Kongar).
The Global Society: An Introduction to Sociology(William Cockerham)
21. Yüzyılda Türkiye: 2000’li Yıllarda Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Prof.Dr. Emre Kongar).
Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar (Prof.Dr. Birsen Gökçe)
Sosyoloji (Anthony Giddens, Haz: Cemal Güzel)
Toplumsal Bilimlerde Araştırma (Prof.Dr. Birsen Gökçe)
Kırsal Sosyoloji. (Prof.Dr. Ziya Yurttaş ve Diğ.)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
5 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
0 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
0 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
4 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
2 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
2 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|