Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarım Ekonomomisi İstatistiği

Dersin Kodu : TEP310

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNA ALEMDAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türkiye ve dünyadaki başlıca veri kaynaklarının edinilebileceği yerlerin bilir ve bu verilere erişim sağlar
Başlıca örnekleme yöntemlerinin üstün ve zayıf yönlerini ayırt edebilir, örnek hacmini belirleyebilir;
Ekonomik ve sosyal analizlerde başlıca veri özetleme türlerini (endeksler, pariteler vb) yorumlayabilir
Verilerin görsel analizinde kullanılan başlıca teknikleri kullanılabilir, yorumlanabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarım ekonomisiyle ilgili ikincil verilere erişim, birincil veri elde edilmesiyle ilgili temel örnekleme bilgilerini uygulama, elde edilen verileri çeşitli şekillerde sınıflandırarak özetleyebilme, endeks, parite gibi, iç ve dış ticaret hadleri gibi çeşitli istatistiksel ölçütleri hesaplayabilme ve yorumlayabilme becerisinin kazandırılması

Dersin İçeriği : İstatistiğin tanımı, sınıflandırılması ve kaynakları; Tarım ekonomisi alanında en fazla kullanılan istatistiki veriler, bunların sınıflandırılması ve kaynakları; İstatistiki verilerin derlenmesi, veri derleme teknikleri (anket, gözlem, deney, projeksiyon); Sayısal verilerin analizi için gerekli temel bilgiler; basit ve bileşik indeks hesaplama yöntemleri ve kullanım alanları, artış hızı hesaplamaları, zaman serisi analizleri (trend, konjonktür, mevsimlik değişmeler ve geçici dalgalanmalar).

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel istatistiksel kavramlar: oranlar, yüzdeler, endeksler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
2 Türkiye ve dünyadaki önemli bazı veri kaynakları Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
3 Tanımlayıcı teknikler (kutu diyagram-sam ve yaprak diyagramı) Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
4 Mekan ve zaman endeksleri, sabit ve değişken esaslı endeksler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
5 Basit ve bileşik endeksler, Laspeyres, Paasche ve Fisher endeksleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
6 Endeksler üzerinde ve endekslerle yapılan işlemler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
7 Önemli bazı bileşik fiyat endeksleri: TEFE,TÜFE ve ÜFE Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
8 Pariteler, artış hızı hesaplamaları Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
9 Dış ticaret endeksleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
10 Ara sınav Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Yazılı Sınav
11 Zaman serisi analizlerine giriş; zaman serisi bileşenleri; hareketli ortalamalar tekniğiyle trend hesabı Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
12 En küçük kareler yöntemiyle trend hesabı Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
13 Mevsimlik dalgalanmalar ve Devresel ve düzensiz hareketler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
14 Örnekleme yöntemleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
15 Genel Tekrar Tüm ders notları ve kaynaklar Anlatım
16/17 Final Sınavı Tüm ders notları ve kaynaklar Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Güneş, T., Arıkan R. 1988. Tarım Ekonomisi İstatistiği, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları: 1049; Ders Kitabı:305.
 TUİK yayınları, FAO web sitesi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 50
    Ödev/Proje/Diğer 0 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme 2
2 Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme 2
3 Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme 0
4 Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme 0
5 Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme 0
6 Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme 4
7 Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme 0
8 Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme 5
9 Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama 0
10 Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme 0
11 Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme 4
12 Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme 0
13 Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi 0
14 Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme 0
15 Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü: 84
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.36
Dersin AKTS Kredisi: 3