|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarımsal Sigortacılık |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP352 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. DİLEK BOSTAN BUDAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dersin katılımcılarının en önemli kazanımı, tarım sigortalarının teori ve uygulamalarını içeren konularda bilgi sahibi olmaları ve tarım sigortalarının uygulanması aşamasında kamu ve özel sektörün uzman teknik eleman taleplerinin karşılanması olacaktır. Tarım Ekonomisi Bölümü mezunu ziraat mühendislerinin uygulamada büyük ölçüde yetersiz olan tarım sigortaları hasar eksperleri olarak çalışmaları için gerekli bilgi ve becerinin katılımcılara kazandırılması hedeflenmektedir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEP352 Tarımsal Sigortacılık
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ders kapsamında Tarım Ekonomisi Bölümü öğrencilerine tarımda risk yönetimi araçları ve sigorta uygulamaları, risklerin ölçümü, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde tarım sigortaları uygulamaları ve özellikleri, sigorta matematiği, hasar tespit teknikleri ve organizasyonu, reasürans ve devlet destekleme sistemleri, sigorta organizasyonu gibi konularda bilgi verilmesi, kamu kesimi ve özellikle özel sigorta şirketleri ve tarım kooperatiflerinin tarım sigortaları konusunda uzman teknik eleman taleplerinin karşılanması hedeflenmektedir. Mezunların sigortacılık alanında bağımsız ve serbest meslek olarak yürütülen tarım sigortaları eksperliği yapabilmeleri için gerekli bilimsel ve pratik altyapı oluşturulacaktır. Ayrıca makro düzeyde tarım sigortalarının geliştirilmesine yönelik politika önceliklerinin oluşturulma ilkelerinin tanımlanması ve bunların katılımcılarca tartışılması da dersin hedefleri arasında yer almaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sigortanın tanımı ve fonksiyonları, tarımsal faaliyetlerin özellikleri ve tarım sigortaları ile ilişkisi, tarım sigortaları yönetimi, Tarım sigortaları mevzuatı ve kurumsal yapıdaki gelişmeler, Türkiye tarımının sigorta uygulamaları yönünden değerlendirilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarım sigortaları ve risk yönetimi kavramları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
2 |
Tarım sigortaları ve risk yönetimi kavramları. (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
3 |
Tarım sigortaları ve risk yönetimi kavramları. (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
4 |
Tarım sigortalarının gelişimi ve organizasyonel yapısı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
5 |
Tarım sigortalarının gelişimi ve organizasyonel yapısı (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
6 |
Tarımsal faaliyetin özellikleri ve tarım sigortaları ile ilişkisi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
7 |
Tarımsal faaliyetin özellikleri ve tarım sigortaları ile ilişkisi (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
8 |
Tarımsal faaliyetin özellikleri ve tarım sigortaları ile ilişkisi (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
9 |
Tarımsal faaliyetin özellikleri ve tarım sigortaları ile ilişkisi (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
10 |
Ara Sınav |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
11 |
Farklı tarımsal sigorta uygulamalarına örnekler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
12 |
Farklı tarımsal sigorta uygulamalarına örnekler (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
13 |
Farklı tarımsal sigorta uygulamalarına örnekler (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
14 |
Tarım sigortaları uygulamalarında beliren başlıca sorunlar. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
15 |
Tarım sigortaları uygulamalarında beliren başlıca sorunlar. (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları
Anonim, Sigorta Genel Şartları, TC Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı, 1999, Ankara.
Anonim, Devlet Destekli Tarım Sigortaları Genel Şartları, TC Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı, 2006, Ankara.
Aksoy, S., Eraktan, G., Eraktan, S., Kuhnen, F. ve Winkler, W., 1994. Türkiye’de Kırsal Nüfusun Sosyal Güvenliği, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
G.Eraktan, Türkiye’de Zirai Sigortanın Lüzum ve Önemi, TC Ziraat Bankası Matbaası, 1970, Ankara.
H.Tanrıvermiş, Tarım Sigortaları, Matsa Basımevi, 1994, Ankara.
H.Tanrıvermiş, Türkiye’de Tarım Sektörünün Sigorta Sorunu ve Çözüm Önerileri, Milli Reasürans T.A.Ş. Yayını, 1997, İstanbul.
I.Ulaş, Uygulamalı Sigorta Hukuku Mal ve Sorumluluk Sigortası, 3. Baskı, 2002, Ankara.
J.B. Hardaker, R.B.M. Huirne and J.R. Anderson, Coping With Risk in Agriculture, CAB International, 1997, Oxon, UK.
K.Pekiner, Sigorta İşletmeciliği Prensipleri-Hesap Bünyesi, İ.Ü.Yayınları: 2826, Formül Matbaası, 1981, İstanbul.
P.K.Ray, 1981. Agricultural Insurance Principles and Organizations and Application to Developing Countries, Pergamon Press, Second Edition, Oxford, UK.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
2 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
5 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
0 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
0 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
5 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
0 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
1 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 84 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|