|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarımda Örgütlenme |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP453 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MÜGE KANTAR DAVRAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Örgütlenme ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. Tarımsal örgütlenmenin önemini ve gerekliliğini açıklayabilir. Ulusal ve uluslararası tarımsal örgütlenme modellerini bilir, farklılıklarını ayırt edebilir. Türkiye’de tarımsal örgütlenme önündeki engelleri öğrenir, çözüm imkanlarını tartışabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEP453 Tarımda Örgütlenme
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kırsal alanda yaşayan ve tarımsal faaliyetlerle ilgili nüfusun, özellikle üretim ve pazarlama aşamalarında yaşamış oldukları sorunların sosyo-ekonomik ve kültürel nedenlerini ortaya koymak; tarımsal örgütlenmenin önemini dünyadan ve Türkiye’den örneklerle vurgulamak; sorunlara örgütlenme ve kırsal kalkınma odaklı yaklaşarak çözüm üretmek ve altyapı hazırlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarım Sektörünün Özelliği, Türkiye Tarımında Örgütlenme Sorunları, Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri, Türkiye’de Tarımsal Örgütlenme Modelleri, Türkiye’de Kamuya Dayalı Örgütler, Türkiye’de Tabana Dayalı Örgütler/Tarımda Sivil Örgütlenme, AB ve Türkiye’de Tarımsal Örgütlenmelerin Karşılaştırılması, Kalkınma Açısından Örgütlenme, Kooperatifler, Türkiye’de Başarılı Tarımsal Örgütlenme Örnekleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Örgütlenme ile İlgili Temel Kavramlar ve Tarımsal Örgütlenme |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
2 |
Türkiye’de Tarım Sektörünün ve Kırsal Nüfusun Özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
3 |
Tarım Sektöründe Örgütlenmenin Önemi ve Gerekliliği |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
4 |
Kırsal Alanda/ Tarımda Örgütlenmeyi Etkileyen Faktörler |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
5 |
Türkiye’de Tarımsal Örgütlenme Modelleri
(Kamuya Dayalı Örgütler) |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
6 |
Türkiye’de Tarımsal Örgütlenme Modelleri
(Tabana Dayalı Örgütler/Tarımda Sivil Örgütlenme/İnformel Örgütlenme) |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
7 |
Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
8 |
Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
9 |
AB ve Türkiye’de Tarımsal Örgütlenmelerin Karşılaştırılması |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
10 |
Ara Sınav |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
11 |
Tarımda ve Kırsal Alanda Kooperatif Örgütlenmesi
Yeni Nesil Kooperatifler |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
12 |
Tarımda ve Kırsal Alanda Kooperatif Örgütlenmesi
Yeni Nesil Kooperatifler |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
13 |
Kırsal Kalkınma Açısından Tarımsal Örgütlenmenin Önemi |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
14 |
Kırsal Kalkınma Açısından Tarımsal Örgütlenmenin Önemi |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
15 |
Türkiye’de Başarılı Tarımsal Örgütlenme Örnekleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklar |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları; konuyla ilgili kurumlar, odalar ve kişiler tarafından yayınlanmış araştırma raporları, makaleler, bildiriler, akademik tezler; internet kaynakları, örgütlenme ile ilgili yayınlar vb.
Adana İli Tarım Şurası Sonuç Raporları
Tarımda Örgütlenme ve Sorunları (Prof.Dr. Erkan Rehber)
Çiftçiler Neden Örgütlenmeli I-II (Prof.Dr. Ayhan Çıkın)
AB ve Türkiye’de Üretici Örgütlülüğü ve Değişim (Prof.Dr. Gülcan Eraktan)
Tarımda Sivil Örgütlenme (Prof.Dr. Ayhan Çıkın)
Çiftçi Örgütlenmeleri (Muharrem Karakuş)
Tarımda Yeni Nesil Kooperatifler (Prof.Dr. Erkan Rehber)
AB’de Tarımsal Örgütlenme (Semiha Akın)
Kırsal Kesimde Üretici Örgütlenmesi ve Orman Köyleri Kalkınma Kooperatifleri (Prof. Dr. İ. Hakkı İnan)
Tarım Ekonomisi (Prof.Dr. İ. Hakkı İnan).
Köy Kalkınmasında Kooperetiflerden ve Benzeri Diğer Örgüt Şekillerinden Yararlanma ve Bunların Geliştirilmelerine İlişkin Sorunlar ve Çözüm Yolları (Prof.Dr. Ayhan Çıkın).
Örgütlenme ile ilgili ders kitapları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
5 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
0 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
0 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
0 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
2 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
2 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 84 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|