Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarımda Örgütlenme

Dersin Kodu : TEP453

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MÜGE KANTAR DAVRAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Örgütlenme ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
Tarımsal örgütlenmenin önemini ve gerekliliğini açıklayabilir.
Ulusal ve uluslararası tarımsal örgütlenme modellerini bilir, farklılıklarını ayırt edebilir.
Türkiye’de tarımsal örgütlenme önündeki engelleri öğrenir, çözüm imkanlarını tartışabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TEP453 Tarımda Örgütlenme

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kırsal alanda yaşayan ve tarımsal faaliyetlerle ilgili nüfusun, özellikle üretim ve pazarlama aşamalarında yaşamış oldukları sorunların sosyo-ekonomik ve kültürel nedenlerini ortaya koymak; tarımsal örgütlenmenin önemini dünyadan ve Türkiye’den örneklerle vurgulamak; sorunlara örgütlenme ve kırsal kalkınma odaklı yaklaşarak çözüm üretmek ve altyapı hazırlamak.

Dersin İçeriği : Tarım Sektörünün Özelliği, Türkiye Tarımında Örgütlenme Sorunları, Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri, Türkiye’de Tarımsal Örgütlenme Modelleri, Türkiye’de Kamuya Dayalı Örgütler, Türkiye’de Tabana Dayalı Örgütler/Tarımda Sivil Örgütlenme, AB ve Türkiye’de Tarımsal Örgütlenmelerin Karşılaştırılması, Kalkınma Açısından Örgütlenme, Kooperatifler, Türkiye’de Başarılı Tarımsal Örgütlenme Örnekleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Örgütlenme ile İlgili Temel Kavramlar ve Tarımsal Örgütlenme Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
2 Türkiye’de Tarım Sektörünün ve Kırsal Nüfusun Özellikleri Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
3 Tarım Sektöründe Örgütlenmenin Önemi ve Gerekliliği Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
4 Kırsal Alanda/ Tarımda Örgütlenmeyi Etkileyen Faktörler Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
5 Türkiye’de Tarımsal Örgütlenme Modelleri (Kamuya Dayalı Örgütler) Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
6 Türkiye’de Tarımsal Örgütlenme Modelleri (Tabana Dayalı Örgütler/Tarımda Sivil Örgütlenme/İnformel Örgütlenme) Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
7 Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
8 Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri (devam) Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
9 AB ve Türkiye’de Tarımsal Örgütlenmelerin Karşılaştırılması Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
10 Ara Sınav Ders notu ve önerilen kaynaklar Yazılı Sınav
11 Tarımda ve Kırsal Alanda Kooperatif Örgütlenmesi Yeni Nesil Kooperatifler Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
12 Tarımda ve Kırsal Alanda Kooperatif Örgütlenmesi Yeni Nesil Kooperatifler Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
13 Kırsal Kalkınma Açısından Tarımsal Örgütlenmenin Önemi Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
14 Kırsal Kalkınma Açısından Tarımsal Örgütlenmenin Önemi Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
15 Türkiye’de Başarılı Tarımsal Örgütlenme Örnekleri Ders notu ve önerilen kaynaklar Anlatım
16/17 Final Sınavı Tüm ders notları ve kaynaklar Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları; konuyla ilgili kurumlar, odalar ve kişiler tarafından yayınlanmış araştırma raporları, makaleler, bildiriler, akademik tezler; internet kaynakları, örgütlenme ile ilgili yayınlar vb.
 Adana İli Tarım Şurası Sonuç Raporları
 Tarımda Örgütlenme ve Sorunları (Prof.Dr. Erkan Rehber)
 Çiftçiler Neden Örgütlenmeli I-II (Prof.Dr. Ayhan Çıkın)
 AB ve Türkiye’de Üretici Örgütlülüğü ve Değişim (Prof.Dr. Gülcan Eraktan)
 Tarımda Sivil Örgütlenme (Prof.Dr. Ayhan Çıkın)
 Çiftçi Örgütlenmeleri (Muharrem Karakuş)
 Tarımda Yeni Nesil Kooperatifler (Prof.Dr. Erkan Rehber)
 AB’de Tarımsal Örgütlenme (Semiha Akın)
 Kırsal Kesimde Üretici Örgütlenmesi ve Orman Köyleri Kalkınma Kooperatifleri (Prof. Dr. İ. Hakkı İnan)
 Tarım Ekonomisi (Prof.Dr. İ. Hakkı İnan).
 Köy Kalkınmasında Kooperetiflerden ve Benzeri Diğer Örgüt Şekillerinden Yararlanma ve Bunların Geliştirilmelerine İlişkin Sorunlar ve Çözüm Yolları (Prof.Dr. Ayhan Çıkın).
 Örgütlenme ile ilgili ders kitapları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme 0
2 Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme 0
3 Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme 0
4 Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme 5
5 Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme 0
6 Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme 0
7 Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme 0
8 Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme 0
9 Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama 0
10 Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme 2
11 Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme 3
12 Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme 0
13 Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi 0
14 Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme 2
15 Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 84
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.36
Dersin AKTS Kredisi: 3