|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarımsal İşletmecilik |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP308 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNA ALEMDAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarımsal işletmecilik kavramını bilir, diğer sektörlerdeki işletmelerle ayırımını yapabilir Tarımda uzmanlaşma ve çeşitlendirmenin gerekliliklerini bilir ve işletme planlaması kararlarında bunları kullanır Tek ve çok yıllık bitkiler ile hayvansal üretimde maliyet hesabı konusunda temel yaklaşımları bilir ve bunları sayısal bir örnekle uygulayabilir Tarımda risk ve belirsizliğin nedenlerini, riski azaltmak için yapılması gerekenleri bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarımsal işletmecilikle ilgili temel kavramların öğretilmesi; ülkemizde tarım işletmelerinin genel durumunun ve başlıca sınıflandırma şekillerinin açıklanması; tarım işletmelerini diğer sektör işletmelerinden ayıran özelliklerin bilinmesi; tarım işletmelerinde uzmanlaşma ve çeşitlendirmenin avantaj ve dezavantajlarının açıklanması; işletme kayıtları, envanter, bilanço ve sermaye konularında temel bilgilerin verilmesi; değerleme yöntemleri, maliyet hesapları ve işletme faaliyet sonuçları ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgilerin öğretilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İşletme Ekonomisi ve Tarımsal İşletmecilik Kavramları; Tarım İşletmelerinin Sınıflandırılması ve Ülkemizde Durum; Tarım İşletmelerinin Özellikleri ve Diğer İşletmelerle Farklı Yönleri Teşebbüslerin Seçimi ve Kombinasyonu; Tarım İşletmelerinin Çalışmalarını Etkileyen Faktörler; İşletme Kayıtları, Envanter Hazırlama, Tarım İşletmelerinin Sermaye Yapısı; Değerleme Yöntemleri; Amortisman Hesaplama Yöntemleri; Tarımsal Üretimde Maliyetler; İşletme Faaliyet Sonuçları; Risk ve Belirsizlik; Tarım İşletmelerinin Planlanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İşletme Ekonomisi ve Tarımsal İşletmecilik Kavramları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
2 |
Tarım İşletmelerinin Sınıflandırılması ve Ülkemizde Durum |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
3 |
Tarım İşletmelerinin Özellikleri ve Diğer İşletmelerle Farklı Yönleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
4 |
Teşebbüslerin Seçimi ve Kombinasyonu |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
5 |
Tarım İşletmelerinin Çalışmalarını Etkileyen Faktörler
• Uzmanlaşma
• Çeşitlendirme |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
6 |
İşletme Kayıtları, Envanter Hazırlama, Tarım İşletmelerinin Sermaye Yapısı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
7 |
1.Vize sınavı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
8 |
Değerleme Yöntemleri
• Maliyet Bedeli Yöntemi
• Pazar Değeri Yöntemi
• Hasıla Değeri (Kapitalleştirme) Yöntemi
|
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
9 |
Amortisman Hesaplama Yöntemleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
10 |
Tarımsal Üretimde Maliyetler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
11 |
İşletme Faaliyet Sonuçları
• Gayrisafi Hasıla ve Gayrisafi Üretim Değeri
• İşletme ve Üretim Masrafları
• Saf Hasıla ve Brüt Kar
• Tarımsal Gelir
• Rantabilite |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
12 |
2.Vize sınavı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
13 |
Risk ve Belirsizlik
• Risk ve Belirsizlik Kaynakları
• Risk Davranışları
• Beklentiler ve Değişkenlik
• Risk Altında Karar Alma |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
14 |
Tarım İşletmelerinin Planlanması |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
15 |
Genel Tekrar |
Tüm ders notu ve kaynaklar |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tüm ders notu ve kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• Aras, A., 1988. Tarım Muhasebesi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:486. İzmir.
• Boehlje, M., V.R. Eidman, 1984. Farm Management. John Wiley & Sons. USA.
• Erkuş, A., R. Demirci, 1993. Tarımsal İşletmecilik ve Planlama. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 944. Ders Kitabı No: 269. Ankara.
• Erkuş, A., M. Bülbül, T. Kıral, A.F. Açıl, R. Demirci, 1995. Tarım Ekonomisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi. Eğitim, Araştırma ve Geliştirme Vakfı Yayınları No:5. Ankara.
• İnan, İ.Hakkı, 1995. Tarım Ekonomisi. Hasad Yayıncılık & Reklamcılık. İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
4 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
3 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
4 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
3 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
0 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
0 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
0 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
0 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
3 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
9 |
126 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 126 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|