|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Matematiksel İktisat |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP309 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAYDAR ŞENGÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bazı temel iktisadi ilişkileri matematiksel olarak ifade edebilir. Temel bazı ekonomik sorunların çözümünde hangi matematiksel araçlardan yaralanabileceğini bilir. Uygun matematiksel yöntemleri kullanarak basit bazı ekonomik sorunları çözebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEP309 Matematiksel İktisat
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İktisadi olguların tanımlanmasına matematiksel yaklaşım sağlamak, sorunların çözümünde matematiksel araçlardan yararlanma olanaklarını tanıtmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
İktisatta matematik kullanımın önemi ve yararları, Ekonomide fonksiyon ve grafikler (toplam hasıla, talep ve maliyet fonksiyonları ve eğrileri), Türev ve ekonomik yorumu, Türevin iktisadi uygulamaları, üstel ve logaritmik fonksiyonlar, matrisler, determinantlar ve doğrusal fonksiyonlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İktisat-matematik ilişkisi, iktisatta matematik kullanımının önemi ve yararları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
2 |
Ekonomide Fonksiyon ve grafikler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
3 |
Talep fonksiyonu ve eğrisi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
4 |
Toplam hasıla fonksiyonu ve eğrisi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
5 |
Maliyet fonksiyonu ve eğrisi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
6 |
Türev ve yorumu; tanımı ve türev alma kuralları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
7 |
Türevin geometrik anlamı ve teğet denklemi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
8 |
İkinci ve daha yüksek dereceden denklemler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
9 |
Ara sınav |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
10 |
Türevin iktisadi uygulamaları; artan azalan fonksiyonlar, maksimum minimum değerler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
11 |
Ortalama ve marjinal fonksiyonlar, esneklikler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
12 |
Üstel ve Logaritmik fonksiyonlar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
13 |
Bileşik faiz, büyüme, bugünkü değer problemleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
14 |
Matrisler, determinantlar, doğrusal fonksiyonlar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
15 |
Genel tekrar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Alpha Chiang, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri (çevirenler E.Kip ve ark.)
Vural Savaş, Matematiksel İktisada Giriş.
J.Colin Glass İktisatta Matematiksel Yöntemlere Giriş
Hasan Ersel, İktisatçılar için Matematik
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
5 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
4 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
0 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
0 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
5 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
0 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
0 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
3 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
6 |
84 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 84 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|