|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygarlık Tarihi 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
SRT131 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. NERMİN TANBUROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsanın uygarlık öncesi kültürlerinin uygar yaşam biçiminden farklı olan özelliklerini öğrenir İnsanın uygarlık öncesi kültürünün kimi özelliklerinin günümüz insan davranışlarına olan etkilerinin farkına varır İlkel yaşam biçiminin uzun sürmesine karşın uygar yaşam biçiminin insanlığın sadece son beş bin yıllık zamanını oluşturduğunu öğrenir İnsanın ilkel yaşam döneminde farklılaşmamış yapıların, ekonomik, düşünsel, toplumsal yapıların farklılaşması sonucu uygar yaşam biçimine geçtiğini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanın insanlaşma sürecinde geçirdiği kültürel evreler ve insanın uygar yaşam biçimini oluşturma koşullarının kavratılması amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İnsanın Uygar yaşama biçimini oluşturmasını tarihsel süreç içerisinde belirlemek. Uygarlığın oluşumunu sağlayan ekonomik, toplumsal, düşünsel yapıların İlkel yaşamdan farklılaşma sürecini ortaya koymak. Bu doğrultuda bireye insanlık toplumunu tarihsel bütünlüğü içinde kavratmak ve belirli bir kültürel anlayış kazandırmak.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders İçeriği, Kaynakların Tanıtımı ve Temel Kavramlar (Uygar, Uygarlık, İlkel, Barbar, Kültür). |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
2 |
Uygarlığın Oluşum Koşullarını İnceleyen Bilim Dalları (Antropoloji, Etnoloji, Arkeoloji, Mitoloji vs.). |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
3 |
Uygarlığı Oluşturan Kurumlar ve Farklılaşma Süreçleri (Ekonomik, Siyasal, Toplumsal, Düşünsel |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
4 |
Uygarlık Öncesi (İlkel Topluluklar) Dönemlerde Ekonomik, Toplumsal ve Düşünsel Yapıların Gelişmesi |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
5 |
Toplayıcı,Avcı-Toplayıcı ve Uzman Avcı Dönemlerinin Ekonomik,Toplumsal,Düşünsel Yapıların Etkileşimi |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
6 |
İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşaması: Mezolitik Topluluklar. |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
7 |
İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşaması: Neolitik Dönem Kültürleri |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
8 |
Vize Sınavı |
soru hazırlama |
yazılı sınav |
|
9 |
Neolitik Dönemde Çiftçi, Geçim, Yaşam ve Düşün Biçimi. |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
10 |
Neolitik Dönemde Çoban, Geçim, Yaşam ve Düşün Biçimi. |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
11 |
Mezopotamya Bölgesinde Uygar Kent Devletlerinin Kurulması ve Tarım Kültürü |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
12 |
Uygarlığın Yayılması (Ticaret, Düşünsel Etkileme ve Üretim ve Savaş Teknolojisi ile Yayılması). |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
13 |
Tarım Kültüründen Sanayi Kültürüne Geçiş;Ekonomik,Toplumsal, Düşünsel Yapılarda Farklılaşma Süreci |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
14 |
Uygarlığın Temel Taşları (İlk Araçlar, Ateş, Yazı, Tekerlek, Barut, İnternet vs.). |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
15 |
Genel Tekrar ve Değerlendirme |
kaynak okuma |
anlatım, tartışma,
soru-yanıt |
|
16/17 |
Final |
soru hazırlama |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
M.İlin, E. Segal, İnsan Nasıl İnsan Oldu, Say Yayınları, İstanbul, 2001.
Alaeddin ŞENEL,İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Bilim ve Sanat Yayınevi, Ankara,1995.
Sever TANİLLİ, Uygarlık Tarihi, Say Yayınları, İstanbul, 1982.
Taciser SİVAS (Editör), Uygarlık Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2008.
Server TANİLLİ, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, İnsanlık Tarihine Giriş, 4 Cilt, İstanbul, 1990.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir |
3 |
|
2 |
Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
|
3 |
|
3 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir |
3 |
|
4 |
Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular |
4 |
|
5 |
El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
|
0 |
|
6 |
Zamanı verimli ve planlı kullanır |
0 |
|
7 |
Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir |
0 |
|
8 |
Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür |
0 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
|
0 |
|
10 |
Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
|
2 |
|
11 |
Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
|
0 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır |
0 |
|
13 |
Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır |
0 |
|
14 |
Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
|
0 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir |
4 |
|
16 |
Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir |
0 |
|
17 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
|
3 |
|
18 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder |
0 |
|
19 |
Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
4 |
4 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 39 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|