|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uzaktan Algılama Teknikleri Kullanarak Doğal Kaynakların Haritalanması ve Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-619 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AKIN OĞUZ DİNÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uzaktan algılamanın temel prensipleri konusunda bilgi sahibi olur Uydu verileri coğrafi ve radyometrik düzeltmeler yapar Görüntü işleme ve matematiksel işlemler yapar Toprak bitki ve su kaynakları ve bunların yansıma karakteristikleri bilgileri edinir Farklı sınıflama yöntemleri kullanarak toprak, bitki ve su kaynaklarını sınıflandırma yapar Elde edilen sonuçlerı yorumlayıp doğruluk analizler yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Uydu veerilerini kullanarak toprak, bitki ve su kaynaklarının haritalanması ve gözlemlenmesi. Uydu verilerinin seçimi, işlenmesi ve sınıflandılrılıp yorumlanması. Toprak bitki ve su kaynaklarının haritalanmasında kullanılan metodolojiler ve örnek çalışmalar. Arazi çalışmaları ve doğruluk analizlleri. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak ve bitkilerin farklı dalga boylarındaki yansıma karakteristikleri ve histogram analizleri. Farklı uydu verilerinin kullanımı ve yorumlanması. Kontrollü ve kontrolsüz sınıflama yöntemleri. Toprakların haritalanmasında kullanılan metodlar ve arazi çalışmaları. Bitkilerin sınıflandırılması ekim alanı ve rekolte tahminleri. Arazi kullanım ve planlaması.Doğruluk analizleri, kullanıcı ve sınıflanırma doğruluk analizleri kappa istatiksel analizi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü Uzaktan Algılama ve CBS Laboratuarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uzaktan algılamanın temel prensipleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
2 |
Uydular ve özellikleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve labaratuar çalışması |
|
3 |
Coğrafi ve radyometrik düzeltme |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve labaratuar çalışması |
|
4 |
Görüntü zenginleştirme ve matematiksel işlemler |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması |
|
5 |
Görüntü sınıflama teknikleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması |
|
6 |
Topraktan olan yansımayı etkileyen faktörler |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması |
|
7 |
Bitkilerden yansımayı etkileyen faktörler |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması. |
|
8 |
Su yüzeylerinde yansımayı etkileyen faktörler |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması |
|
9 |
Ara sınav |
|
|
|
10 |
Toprakların kontrollü ve kontrolsüz sınıflandırılması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması |
|
11 |
Bitkilerin kontrollü ve kontrolsüz sınıflandırılması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
12 |
Su yüzeylerinin kontrollü ve kontrolsüz sınıflandırılması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması |
|
13 |
Toprak haritalarının oluşturulması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması |
|
14 |
Bitkisel ve su yüzey haritaların oluşturulması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması |
|
15 |
Doğruluk analizleri kappa istatiksel analiz yöntemi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma ve laboratuar çalışması. |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1-2001. Uzaktan Algılamanın Temel Esasları ve Bazı Uygulamaları. Dinç, U., İ. Yeğengil; V. Peştemalcı, A.O. Dinç, H.M. Kandırmaz. Tübitak Bilim Adamı Yetiştirme Grubu, Lisans Üstü Yaz Okulu. 18-23 Haziran Adana.
Manual of remote sensing. Volume 2. Interpretation and applications. Colwell, R. N.;U¸laby, F. T.;Simonett, D. S.;Estes, J. E.;Thorley, G. A.
1983 pp. 2440pp. ISBN 0-937294-42-X
Remote sensing and image interpretation. 2004. Lillesand, T. M.; Kiefer, R. W.; Chipman, J W. + 763 pp
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
2 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
3 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
3 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
1 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
3 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
3 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
3 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
0 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
4 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
4 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
4 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
5 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
5 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
4 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
4 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
1 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
4 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
4 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
3 |
36 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
20 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|