|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Görüntü Yorumlama |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-611 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SUAT ŞENOL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Görüntü üzerindeki objelerin görüntü karaktaristikleri Görüntü üzerindeki yeryüzü objelerinin tanınması, özelliklerinin tahmin edilmesi 3. Görütüden yararlanarak çeşitli tematik haritalar üretimesi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin hava fotoğrafları ve uydu görüntülerini özellik ve çeşitlerini, stereoskopik görüş sağlamayı, foto yorumlama ilkelerini ve hava fotoğrafından toprak ve diğer yeryüzü objeleri hakkında bilgi üretme tekniklerini anlamalarını ve yeteneğini kazanmalarını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Görüntü yorumlamanın temel prensipleri, yöntemler ve kullanılan ekipmanlar, doğal kaynak araştırmaları için hava fotoğraflarının, uydu görüntülerinin göz yorumu, arazi kullanımı, fizyografya ve toprak deseninin haritalanması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Görüntü algılama platformları |
Yok |
Düz anlatım |
|
2 |
Görüntü yorumlamada kullanılan ekipmanlar |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
3 |
Görüntü yorumlama yöntemleri |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
4 |
Hava fotoğraflarının özellikleri |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
5 |
Stereoskopik görüş |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
6 |
Uydu verilerini özellik ve çeşitleri |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
7 |
Uydu verilerini özellik ve çeşitleri |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
8 |
Ara sınav |
İşlenen konuların tekrarı |
Uygulamalı sözlü sınav |
|
9 |
Arazi kullanımının haritalanması |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
10 |
Yeryüzü şekillerinin haritalanması |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
11 |
Sulak alanların haritalanması |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
12 |
Arkeolojik alanların haritalanması |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
13 |
Toprak haritalama |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
14 |
Tarımsal amaçlı görüntü yorumlamalar |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
15 |
Ormanların haritalanması |
Kaynak okuma ve ön bilgi toplama |
Düz anlatım ve uygulama |
|
16/17 |
Final sınavı |
İşlenen konuların tekrarı |
Uygulamalı sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Goosen, D., 1967. Aerial Photo Interpretation in Soil Survay. FAO Publications Soil BulletinNo.6, Rome
Soil Survey Staff, 1966. Aerial-Photo Interpretation in Classifying and Mapping Soils. USDA Soil Conservation Services, Agriculture Handbook 294, Washington DC.
Senol, S., Dinc, U., 1994. Kartoğrafya. Ç. Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın Nu: 89, Ders Kitapları Yayın No: 21, Ç. Ü. Ziraat Fakültesi Ofset ve Teksir Ayölyesi, Adana.
FAO, 1967 Aerial Photo Interpretation in Soil Survey. Soils Bulletin 6. Rome.
Lillesand, T.M. Kiefer, R. W., 1979. Remote Sensing and Image Interpretation. John Wiley & Sons New York.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
2 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
3 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
5 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
0 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
3 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
3 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
4 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
0 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
4 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
4 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
0 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
4 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
0 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
3 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
0 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
3 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
3 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|