|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitkilerde Mineral Beslenme ve Kalite İlişkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-609 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AYFER ALKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitkilerde mineral beslenme ve kalite ilişkilerini öğretir Bitkide kaliteyi belirleyen parametreleri öğretir Kaliteyi değerlendirme yöntemlerini öğretir Bitkisel ürünlerde kalite kavramını öğretir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mineral besin elementlerinin bitkisel kökenli gıdalarda proteinler, aminoasitleri, karbonhidratlar, organik asitler, yağ asitleri, vitaminler, phytat ve mikroelementler üzerine etkilerini öğrenmek, mineral beslenmenin ilgili kalite komponentlerinin bitkide sentezi ve dağılımı üzerine doğrudan ve dolaylı olan etkilerini ve biyolojik yarayışlılık yöntemlerinin tanıtılmasını öğretir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders, bitkisel ürünlerde kalitenin sağlanılmasında besin elementlerinin önemi, bitkisel ürünlerin değerlendirilmesinde kalitenin rolü, besin maddesi-kalite ilişkileri, kalite değerlendirme parametreleri, kalite parametreleri belirleme metotlarını içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dengeli Gübreleme ve Ürün Kalitesi
ve ödev paylaşımıı
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
2 |
Kaliteyi Belirleyen Parametreler ve Ürün Kalitesini Kontrol Eden Faktörler
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
3 |
Bitkisel Ürün Kalitesi Üzerine Mineral Gübrelerin Etkisi ve Bitkileri Besleyebilme Kalitesi Üzerine Etkisi
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
4 |
Minerel Gübrelerin Bitkileri Besleyebilme Kalitesini Etkileyen Mineral Elementler; N ve N’lu Bileşikler
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
5 |
Minerel Gübrelerin Bitkileri Besleyebilme Kalitesini Etkileyen Mineral Elementler; K
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
6 |
N ve K’un diğer elementlerle etkileşimi
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
7 |
Minerel Gübrelerin Bitkileri Besleyebilme Kalitesini Etkileyen Mineral Elementler; P ve P’un tanede bulunma durumu (fitatlar)
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
8 |
Minerel Gübrelerin Bitkileri Besleyebilme Kalitesini Etkileyen Mineral Elementler; Ca ve Mg
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
9 |
Minerel Gübrelerin Bitkileri Besleyebilme Kalitesini Etkileyen Mineral Elementler; Zn ve Fe
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
10 |
Ara Sınav |
|
|
|
11 |
Minerel Gübrelerin Bitkileri Besleyebilme Kalitesini Etkileyen Mineral Elementler; Se ve I
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
12 |
Karbonhidratlar, Yağlar ve Vitaminler
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
13 |
Proteinler ve aminoasitler
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
14 |
Organik asitler, yağ asitleri ve fitatlar
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
15 |
Genel değerlendirme
ve
ödev kontrolü
|
Ders notları ve kaynak kitaplar
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kacar, B. ve Katkat, V. 2010. Bitki Besleme. Nobel Yayıncılık, 659 sayfa.
Marschner, H. 2011. Bitkilerde Mineral Beslenme, 3. basım Ed: P Marschner Academic Press, ISBN: 9780123849069
Karaman M.R. (Ed), Bitki Besleme - Sağlıklı Bitki, Sağlıklı Üretim. Gübretaş Rehber Kitaplar Dizisi: 2. Duman Ofset Matbaacılık, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
4 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
3 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
1 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
2 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
3 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
2 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
2 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
3 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
2 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
2 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
3 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
3 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
2 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
1 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
2 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
1 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
2 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
2 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
8 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|