|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Bitki Yönetimi I |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-599 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toprak ve bitki yönetimi mekanizmalarını ve bunların bitki yetiştiriciliği için önemi bilir Değişik yönetim tekniklerinin toprak yapısı üzerindeki etkisi ve bunun in direk olarak besin elementi alımına etkisi bilir Aşırı toprak işleme dahi gübremle ve aşırı sulamanın toprak yapısı üzerindeki etkilerini kavrar
Ekolojik tarımın prensiplerini öğrenir Çakılı denmelerin önemini ve nasıl yürütülmesini öğrenir Toprak kalitesini ve etkileyen faktörleri ve temel ilkelerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Değişik toprak ve bitkisel yönetim şekillerinin toprak biyolojik verimliliği ve kalitesi üzerine olan etkilerinin kavratılması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitkisel üretimin girdilerinden olan mineral gübre, ilaç, toprak işleme ve sulamadan kaynaklanan toprak verimliliği düşüşü toprak fiziksel ve kimyasal özelliklerinin değişimleri yanında topraktaki yaralı mikroorganizmaların ve diğer biyolojik parametrelerin önemli derecede etkilendiği bilimsel olarak yapılan çalışmalarla belirlenmiş bulunmaktadır. Uzun yıllar tek yönlü bitkisel üretim, ihtiyacın dışında gübreleme, ağır toprak işleme ve sulama sonucu toprak kalitesinin bozulmasında birinci derecede rizosfer organizmalarının özelliklede mikorizaların etkilendiği belirlenmiştir. Toprak kalitesinin düşmesine neden olan faktörlerin belirlenmesi ve toprakların yeniden biyolojik organlarca ıslahı gelecekte de bilimsel olarak tartışılacak ve işlenecektir. Bu bağlamda değişik toprak yönetimlerinin toprakta meydana getirdiği farklılıkların belirlenmesi için çakılı denmelerin önemi, kuruluş şekilleri, toprak ve bitki üzerindeki etkileri işlenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve ödev |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toprak yönetimi |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
2 |
Bitki yönetimi nedir |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
3 |
Bir bütün olarak toprak-bitki yönetiminin tarımsal önemi nedir? |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
4 |
Toprak kalitesi nedir? |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
5 |
Toprak kalitesi nasıl iyileştirilir? |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
6 |
Toprak yönetimi toprak yapısını nasıl geliştirir |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
7 |
Malçlama neden önemlidir
|
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Toprak yönetiminin mikoriza ve diğer yaralı mikroorganizma üzerindeki etkisi nedir?
|
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
10 |
Toprak işleme toprak kalitesi arasındaki ilişki nasıl gelişir? |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
11 |
Gübre kullanımı ve biyolojik toprak verimliliği arasındaki ilişki nedir |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
12 |
Toprak yönetiminin mikoriza ve diğer yaralı mikroorganizma üzerindeki etkisi nedir?-2 |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
13 |
Münavebe denmelerinin toprak organik karbon bütçesine etkileri |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
14 |
Doğal mikoriza yönetimin toprak yapısı ve besin elementi alımına katkısı |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
15 |
Çakılı denmelerin toprak yönetimindeki yeri ve önemli-2 |
Yok |
PowerPoint, sunu, örnek çalışma, saha incelmesi |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
S.L. Tisdale et al., 1998, Soil Fertility and Fertilizer;
D.L. Rowell, 1991.Soil Science, Methods and Application,
Peterson, R. L., Massicotte, H. B., Melville, L.H., 2004. Mycorrhizas: Anatomy and Cell Biology. CABI Publishing. Ottawa. 2004.
Kapulnik, Y., Douds, D.D. 2000. Arbuscular Mycorrhizas: Physiology and Function. Kluwer Academic Publishers. London.
Gianinazzi, S., Schüpp, H., Barea, J. M., Haselwandter, K., 2002. Mycorrhizal Technology in Agriculture.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
3 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
4 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
5 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
3 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
3 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
5 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
5 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
5 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
3 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
3 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
5 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
4 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
5 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
5 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
3 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
3 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
2 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
4 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
3 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 164 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|