|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mikrobiyel Simbiyoz |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-556 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUSTAFA GÖK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Rhizobium bakterilerinin biyogübre amaçlı üretim ve kullanım becerisinin kazandırılmasını bilir Mikoriza mantarlarının mineral gübre girdisini azaltma amaçlı kullanılabileceğini bilir ve tarımsal amaçlı uygulama becerisine sahip olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencilere, mikroorganizmalar arası simbiyotik ilişkileri öğretmek ve bu bilgiyi biyolojik gübreleme amaçlı kullanma becerisi kazanmalarına yardımcı olmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
N2-fiksasyonu mekanizması, nodül oluşumu, hemoglobinin rolü, N2-fiksasyonunun ekolojik önemi, N2-fiksasyonunu etkileyen etmenler, mikorizal simbiyoz ve ekolojik önemi, Endo (veziküler-arbusküler) ve Ektomikoriza, mikorizal fungusun besin elementleri alımına etkisi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm derslikleri, mikrobiyoloji laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
N2-fiksasyonu mekanizması |
Ders içeriği hakkında bilgi edinme |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Nodül oluşumu |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Hemoglobin oluşumu ve N2-fiksasyonu |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
N2-fiksasyonunu etkileyen etmenler |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
N2-fiksasyonu ölçümü |
Laboratuar uygulama hazırlığı |
Laboratuvar çalışması |
|
6 |
Nitrogenaz enzimi yapısı |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
N2-fiksasyon denemeleri |
Laboratuvar uygulama hazırlığı |
Laboratuvar çalışması |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Asetilen redüksiyon testi |
Laboratuvar uygulama hazırlığı |
Laboratuvar çalışması |
|
10 |
Mikorizal simbiyoz |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Mikorizal simbiyoz ve ekolojik önemi |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Endo-ekto mikorizalar |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Mikoriza ve besin elementleri alımı |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Mikorizal aşılama ve önemi |
Laboratuvar uygulama hazırlığı |
Laboratuvar çalışması |
|
15 |
Genel Tekrar |
Anlatılan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final sınav |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Werner, D., 1987. Pflanzliche und mikrobielle Symbiosen
Sieverding, E., 1991. Vesicular-Arbuscular Mycorrhiza management
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
4 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
4 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
4 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
4 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
3 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
4 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
5 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
4 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
5 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
4 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
4 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
4 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
3 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
4 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
4 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
4 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
4 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
4 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
4 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
3 |
45 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
4 |
40 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
6 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
2 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 121 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|