|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Biliminde Araştırma Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-549 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel Araştırmanın temel mantığını kavramak Bilimsel araştırma yöntemlerini ve türlerini tanımlama (Deneysel, pratik vb) Bilimsel bir araştırmanın planlanması, tez önerisi hazırlamayı kavramak Materyal ve metot oluşturma ve metodolojinin önemini kavramak Bilimsel araştırma ve yayınlarda etik ilkelerinin kavraması Bilimsel rapor, tez ve makale yazma teknikleri geliştirmek Araştırma verilerini analiz etmek
Rapor yazmak ve makaleye dönüştürme
EndNote programı kullanımını öğrenmek ve uluslararası düzeyde makale yazmak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toprak bilimi araştırmalarında konu seçimi; amacın belirlenmesi, literatür taranması, denmenin kurulması, gözlem ve veri toplama-düzenleme, istatistiksel işlem ve analizler, bulguların sunulması, tartışma, yorum ve raporun veya tezin yazılması teknikleri tartışılmaktadır. Ve öğrencinin bilimsel olarak bir konuyu analiz etmesi amaçlanmaktadır. Dersin ana amacı, öğrencilerimize bilimsel bir araştırma planlayabilme, yürütebilme, araştırma projesi hazırlayıp sunabilme ve raporlayıp makale yazma yeteneği kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak bilimi araştırmalarında konu seçimi; amacın belirlenmesi, literatür taranması, denmenin kurulması, gözlem ve veri toplama-düzenleme, istatistiksel işlem ve analizler, bulguların prezentasyonu, tartışma, yorum ve raporun veya tezin yazılması teknikleri tartışılmaktadır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilim nedir ve bilimin temel ilkeleri |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
2 |
Bilimsel araştırmalar tarihi |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntemlerini ve türlerini tanımlama (Deneysel, pratik vb) kavrama |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
4 |
Bilimsel bir araştırma konusunu belirleyebilme ve hipotez kurma |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
5 |
Bilimsel bir araştırmanın planlanması, tez önerisi nasıl hazırlanır |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
6 |
Bilimsel araştırma metodolojilerini tanımlama ve kavrama. Tümevarım ve tümden gelim ilkeleri |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
7 |
Bilimsel araştırma ve yayınlarda etik ilkelerinin kavraması |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
8 |
Ara Sınav
|
|
|
|
9 |
Literatür taraması veri toplama ve değerlendirme |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
10 |
Materyal ve metot oluşturma ve metodolojinin önemini kavramak |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
11 |
Araştırmayı kurma ve sonuçlandırma |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
12 |
Verilerin istatistiksel analizini yapabilme (SAS istatistik programı kullanımını öğrenmek) |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
13 |
Verilerin raporlaması ve tezin yazılması |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
14 |
Bilimsel makale yazmanın temel kurallarının kavranması, EndNot kullanımı |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
15 |
Araştırma projelerini verileri sunum tekniklerini öğrenme ve seminer verme |
Yok |
Powerpoint sunu ve örnek çalışma ve ödev |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Turabian, Kate L. 1996. A Manual for Writers of term pepers, Theses, and Dissertations
Robet A. Day.2005. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları
Kate Turabian. 1996. A manual for Writers.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
0 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
1 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
2 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
1 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
1 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
2 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
1 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
1 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
1 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
4 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
3 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
2 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
5 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
5 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
5 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
5 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
5 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
3 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
5 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 116 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|