|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Strüktür Verim İlişkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-538 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İSMAİL ÇELİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Toprak strüktürü ve strüktür çeşitlerinin tanımını yapar. 2) Toprak strüktürü ile verim arasındaki ilişkileri kavrar ve açıklar. 3) Tarımsal üretimde ve sürdürülebilir toprak yönetiminde strüktürün yeri ve önemini açıklar. 4) Strüktür oluşumu ve geliştirilmesinin yöntemlerinin kavrar ve açıklar. 5) Agregat stabilitesinin belirlenmesi yöntemlerini kavrar. 6) Agregat stabilitesinin değerlendirilmesi ve yorumlanmasını yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, toprak strüktürü ile bitkisel verim ilişkilerinin öğrencilere tanıtımını amaçlamaktadır. Toprak strüktürünün işlevleri, belirlenmesi ve değerlendirilmesi de dersin temel amaçları arasındadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak strüktürünün oluşumu, tanımı ve ölçüm yöntemleri. Agregat oluşumuna dayanıklılığına etki eden faktörler. Laboratuvarda agregat dayanıklılığını ve agregat büyüklük dağılımını belirlemeye yarayan yöntemler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toprak Strüktürü ve Strüktür Çeşitleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Strüktürün Oluşumu ve Topraktaki Fonksiyonları |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Sürdürülebilir Toprak Yönetiminde Strüktürün Yeri ve Verimle İlişkisi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Strüktürün Diğer Toprak Özellikleri ile Olan İlişkileri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Toprak Strüktürünü Koruma ve Geliştirme Yöntemleri |
Ön okuma ve literatür tarama |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Agregat Oluşumunu, Dayanıklılığını ve Bozunumunu Sağlayan Temel Faktörler |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Agregat Stabilitesinin Belirlenmesinde Temel Yaklaşımlar |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Agregat Stabilitesinin Belirlenmesinde Kullanılan Metotlar |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
Agregat Stabilitesinin Belirlenmesinde Toprak Örneğinin Önemi, Örnek Alma Şekli, Dikkat Edilecek Başlıca Hususlar ve Örneği Analize Hazırlama. |
Ön okuma ve literatür tarama |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Ara sınav |
|
|
|
11 |
Çoklu Elek Sisteminde Islak Eleme Yöntemi ile Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Tekli Elek Sisteminde Islak Eleme Yöntemi ile Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Kuru Eleme Sistemi İle Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Hidrometre Yöntemi ile Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi |
Ön okuma ve literatür tarama |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Farklı Yöntemlerle Elde Edilen Agregat Stabilitesinin Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1) Lal, R. 1994. Soil Erosion Research Methods. Soil and Water Conservation Society 7515 Northeast Ankeny Road, Ankeny, IA 50021. 1994.
2) Demiralay, İ. 1993. Toprak Fiziksel Analizleri. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 143, Erzurum. 1993.
3) Kemper, W.D., Rosenau, R.C., 1986. Aggregate stability and size distribution. In: Klute, A. (Ed.), Methods of Soil Analysis. Part 1. Physical and Mineralogical Methods, 2nd Edition, Agronomy Monograph No.9, Soil Science Society of America, Madison,WI, pp. 425-442.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
2 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
4 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
2 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
0 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
1 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
3 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
1 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
0 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
3 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
3 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
2 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
2 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
2 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
1 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
0 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
2 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
1 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
5 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|