Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Besin Elementi Yarayışlılığı |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-535 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAYRİYE İBRİKÇİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toprakta, bitki besin elementlerinin yarayışlılığını etkileyen faktörleri öğretir. Organik ve inorganik gübrelerin yapısında bulunan elementlerin bitkiye yarayışlı olma sürecini öğretir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toprak, bitki, su ve tüm çevre koşullarını göz önünde bulundurarak bitki besin elementlerinin bitkiye yarayışlılıklarını incelemektir. Besin elementleri ve uygulanan organik ve inorganik gübrelerin yarayışlılıklarını etkileyen, topraktaki tüm fisiksel, kimyasal ve biyolojik olayları detayları ile öğrenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Detaylı olarak, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik ozelliklerini bitki ve besin elementleri yarayışlılıkları açısından değerlendirmek ve öğretmektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitki besin elementlerinin (BBE) tanıtılması |
Okuma |
Sınıfta öğretim |
|
2 |
Bitki besin elementi olarak kullanılan doğal, organik ve inorganik kaynakların tartışılması |
Okuma |
Sınıfta öğretim |
|
3 |
BBE yarayışlılığını etkileyen toprak faktörlerinin incelenmesi |
Ön okuma |
Sınıfta öğretim |
|
4 |
BBE yarayışlılığını etkileyen toprak faktörlerinin incelenmesi |
Ön okuma |
Sınıfta öğretim |
|
5 |
Süreçte etkili olan topraktaki fiziksel, kimyasal ve fiziko kimyasal mekanizmaların incelenmesi |
Ön okuma |
Sınıfta öğretim |
|
6 |
BBE yarayışlılığını etkileyen bitki faktörlerinin tartışılması |
Ön okuma, ödev |
Sınıftaöğretim |
|
7 |
Kök parametrelerinin tartışılması |
Ön okuma |
Sınıfta öğretim |
|
8 |
Rizosferin BBE elementleri yarayışlılığı üzerine etkisinin tartışılması |
Ön okuma, ödev |
Sınıfta öğretim |
|
9 |
1-8 hafta konuları ile ilgili güncel literatürlerin sunumlar şeklinde tartışılması |
Ödev |
Sınıfta tartışma ve sunumlar |
|
10 |
Sunumlara devam edilmesi |
Sunumlar ve tartışma |
Sınıfta tartışma |
|
11 |
Sunumlara devam edilmesi ve ara sınav |
Ödev |
Sınıfta tartışma |
|
12 |
BBE kaynağı olan çeşitli materyallerin yarayışlılıklarının incelenmesi |
Ön okuma |
Sınıfta öğretim |
|
13 |
BBE alım modeli çalışmalarının tanıtılması |
Ön okuma |
Sınıfta öğretim |
|
14 |
BBE alım modeli çalışmalarının tanıtılması |
Ödev |
Sınıfta öğretim |
|
15 |
Modellerle ilgili güncel bir literatürün tartışılması |
Ödev |
Sınıfta öğretim |
|
16/17 |
Final sınavı |
Genel tekrar |
Sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
4 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
5 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
4 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
1 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
1 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
4 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
3 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
5 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
4 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
3 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
3 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
4 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
2 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
3 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
4 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
3 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
3 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
3 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|