Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mikorizanın Besin Elementleri Alımındaki Yeri

Dersin Kodu : TBB-534

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1)Mikorizanın bitki için önemi bilir. 2) Mikorizanın toprak yapısı üzerindeki etkisi ve bunun in direk olarak besin elementi alımına etkisi bilir. 3) Bitki besin elementlerinin mikoriza ve bitki kökleri tarafından nasıl alındığı kavranır 4) Mikorizanın besin elementi alımı mekanizmaları öğrenir 5) Toprak ve bitki yönetimine bağlı besin elementi ve su alımı mekanizmalarını öğrenir 6) Mikoriza ve bitki köklerinin besin elementlerini ne şekilde aldığını matematiksel modelleme yöntemiler kullanarak öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TBB-534 Mikorizanın Besin Elementleri Alımındaki Yeri

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Topraklarda mikro besin elementleri ve alım durumu, mikorizanın bitkilerce N, P, K alımına etkisi, mikorizanın mikro besin elementleri alımına etkisi ve alım mekanizmaları, besin elementleri alımı-mikoriza toprak özellikleri ilişkisi.

Dersin İçeriği : Mikoriza mantarlarının bitki besin elementli (N, P, K, Ca, Mg, Fe, Cu, Zn) alımında bitkinin doğal bir mekanizması olduğu, bu mekanizmanın diğer besin elementleri mekanizmaları ile ilişkileri işlenmektedir. Bitki kök oluşumunu etkileyen faktörlerin başında yarala mikroorganizmalardan mikorizanın önemi ve bitki kökleri tarafından alımı yavaş olan besin elementlerinin alımının mikoriza tarafından alındığı anlatılmaktadır. Tek tek makro ve mikro besin elementlerinin besin elementleri alımı ve mekanizmaları anlatılmaktadır. Matematiksel modelleme ile besin elmenlerinin kütle veya difüzyonla alımı hesaplanmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, labratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mikorizanın bitki gelişimi için önemi nedir? yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
2 Rizosfer nedir? Mikoriza ile Rizosfer arasındaki ilişki nedir? Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
3 Rizosferde mikorizanın etkinliği ve toprak kalitesi üzere etkisi Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
4 Bitki köklerinin temel fonksiyonu nedir? Mikoriza ile kök ilişkisi Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
5 Mikoriza besin elementi alım mekanizmaları Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
6 Mikorizanın stres faktörlerine karşı bitkiyi koruma mekanizmaları Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
7 Mikorizanın diğer stres faktörlerine karşı bitkiyi besleme mekanizmaları Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
8 Ara Sınav
9 Endomikoriza (Arbuskular Mikoriza (AM) Makro besin elementlerinden azot alımı mekanizmaları Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
10 Endomikoriza (Arbuskular Mikoriza (AM) Makro besin elementlerinden fosfor alımı mekanizmaları Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
11 Endomikoriza (Arbuskular Mikoriza (AM) Makro besin elementlerinden Potasyum alımı Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
12 Endomikoriza (Arbuskular Mikoriza (AM) Makro besin elementlerinden Kalsiyum ve magnezyum alımı mekanizmaları Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
13 Mikro element alımı (Zn, Cu, Fe, Mn ) Mikorizanın stres faktörlerine karşı etkisi Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
14 Ektomikorizanın besin elementi ve su alımındaki yeri Makro element alımı (N, P, K, Ca ve Mg) Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
15 Mikorizanın su alım mekanizması Yok Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar
16/17 Yılsonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  LYNCH, J. M. 1990. The Rhizosphere. John Wiley&Sons. New York. BARBER, S. A. 1995. Soil Nutrient Bioavailability A mechanistic approach. J. Wiley & Sons. New York. USA. MARSCHNER, H. 1995. Mineral Nutrition of High Plants. Academic Press London. 2 nd. Publishing RUSSELLL. E. W. 1988. Soil Conditions and Plant Growth. 11 th Edition. Longman, London. SMİTH, S.; READ, D.J. 2008. Mycorrhizal Symbiosis. Second Edition. Academic Press. London. Gianinazzi, S., Schüpp, H., Barea, J. M., Haselwandter, K., 2002. Mycorrhizal Technology in Agriculture. COST Publication, Bruxel, Belgume.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar 5
2 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 3
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar 5
4 Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 2
5 Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir 4
6 Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır 4
7 Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır 4
8 Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur 4
9 Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir 5
10 Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir 5
11 Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır 3
12 Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır 3
13 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur 4
14 Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır 5
15 Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır 2
16 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer 2
17 İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir 2
18 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir 3
19 Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler 5
20 Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 118
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.72
Dersin AKTS Kredisi: 5