|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Model Oluşturmada Matematiksel Yaklaşımlar ve Çözümleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-526 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ALHAN LATİFOĞLU SARIYEV |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Modellemede ampirik ve yarı ampirik yaklaşımlar oluşturmak ve temel diferenasiyel denklemlerin başlangıç ve sınır koşulları ile çözümleri benimsenilecek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Model oluşturmada matematik altyapıyı hazırlamak, matematiksel ve grafiksel anlizler yapmak, interpalasyon ve apraksimasiyon teknikleri öğrenmektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ampirik ve yarı ampirik modeller. Verilere dayanan ampirik modellerin geliştirilmesi ve parametrelerin seçilmesi. En küçük kareler yöntemi, interpolasyon uygulaması. Geliştirilmiş modelin değerlendirilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Bilgisayar Uygulamaları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Agroekosistemde kullanılan yaygın matematiksel modeller |
Uygulamalı Fizik, Matematik ve Tarımsal Fizik ve Biyoloji Bilgisi edinmeli |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
2 |
Amprik ve yarı amprik modeller-1. |
Uygulamalı Fizik ve Matematik Bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
3 |
Amprik ve yarıamprik modeller-2 |
Uygulamalı Fizik ve Matematik Bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
4 |
Amprik modellerin geçerliliği parametrelerin seçilmesi. |
Temel Matematik Bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
5 |
En küçük kareler yöntemi-1 |
Uygulamalı Fizik ve Matematik Bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
6 |
En küçük kareler yöntemi-1 |
Uygulamalı Fizik ve Matematik Bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
7 |
Verilerin analizi ve interpolasyon uygulaması-1
|
Uygulamalı Fizik ve Matematik ve Bilgisayar simulasyon teknikleri bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
8 |
Verilerin analizi ve interpolasyon uygulaması-2 |
Uygulamalı Fizik ve Matematik ve Bilgisayar simulasyon teknikleri bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
9 |
Ara Sınav |
- |
- |
|
10 |
Verilerin analizi ve apraxmasiyon uygulaması |
Uygulamalı Fizik ve Matematik ve Bilgisayar simulasyon teknikleri bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
11 |
Geliştirilmiş modelin değerlendirilmesi |
Uygulamalı Fizik ve Matematik ve Bilgisayar simulasyon teknikleri bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
12 |
Diferansiyel Denklemler |
Uygulamalı Fizik ve Matematik ve Bilgisayar simulasyon teknikleri bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
13 |
Diferansiyel Denklemlerin başlanğıç ve sınır koşullarının belirlenmesi |
Uygulamalı Fizik ve Matematik ve Bilgisayar simulasyon teknikleri bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
14 |
Diferansiyel Denklemlerin çözüm yöntemleri |
Uygulamalı Fizik ve Matematik ve Bilgisayar simulasyon teknikleri bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
15 |
Diferansiyel Denklemlerin sayısal çözüm yöntemleri; Sonlu Farklar yöntemi |
Uygulamalı Fizik ve Matematik ve Bilgisayar simulasyon teknikleri bilgisi olmalı |
Derste anlatılacak ve bilgisayarda uygulanacak |
|
16/17 |
Derslerin Özeti |
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Hanks, R.J., Ashcroft, G.L., 1985. Applied Soil Physics, Soil Water and Temperature Application. Leningrad, Gidrometoizdat, (translated from Russian), 150 pages.
2. H.F. Bondarenko, E.E. Jukovsky, I.G. Muskin, S.V. Nerpin, R.A. Poluektov, I.B. Uskov, 1982. Simulation of Agroecosystes Productivity, Russia.
3. R.R. Poluektov, 1991,Agroecosystem Dynamics Simulation, Russia.
4. F.W.T. Penning de Vries and H.H. van Laar (Eds), 1982. Simulatin of Plant Growth and Crop Production, Russia.
5. Bichle, S.H, Moldau, H.A, Ross, J. K., 1980. Mathematical Modeling of Plant Transpiration and Photosynthesis under Soil Moisture Stress. Gidrometoizdat, 223 p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
1 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
2 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
1 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
1 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
1 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
1 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
1 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
1 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
1 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
1 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
1 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
3 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
2 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
2 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
3 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
1 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
1 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
2 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
2 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 126 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|