|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Su Kaynaklarının Planlanması |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP405 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FATİH TOPALOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Bu dersin sonunda öğrenci planlama kavramını ve aşamalarını öğrenir. 2) Bu dersin sonunda öğrenci entegre su kaynakları yönetimini tanımlar, diğer disiplinler ile olan ilişkileri irdeler, analiz ve sentezler yaparak alternatif çözümler üretir 3) Bilinen faktörlere göre veri analizi, başka verilerle ilişkilerinin saptanması ile sonuçların yorumlanması ve genelleştirilmesi için yapılan bütün işlemleri yapabilme yetisi kazanır. 4) Su kaynakları geliştirme projeleri hazırlayabilir; projeleri değerlendirme ve kritik etme vasıflarını kazanır. 5) Alternatif projeler geliştirebilir; öğrendiği yöntemleri bütünleştirerek geleceğe yönelik tahmin ve projeksiyonlar yapabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TYP306 Uygulamalı Hidroloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hidrolojik verilerin toplanması, özetlenmesi, analizi, yorumlanması ve karara varılmasını öğretmek ve öğrencileri çalışma sonuçlarının yorumlarını bu esasa göre yapabilir duruma getirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Havza karakterisitkleri, sentetik birim hidrograflar (Snyder, DSİ, Mockus), Ekonomik analiz |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
3C |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Planlama kavramı |
1-22. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
2 |
Su kaynakları planlamasında gerekli veriler, su kaynakları ve sınıflandırması |
23-49. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
3 |
Su toplama havzası ve akarsu fiziksel özellikleri |
50-60. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
4 |
Yağış analizleri, olası maksimum yağışın hesabı (Hersfield, fiziksel yöntem) |
61-81. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
5 |
Taşkın analizi, SCS sentetik birim hidrograf ile taşkın analizi |
82-120. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
6 |
Mockus sentetik birim hidrograf ile taşkın analizi |
82-120. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
7 |
Snyder sentetik birim hidrograf ile taşkın analizi |
82-120. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
9 |
Akarsu yatağında ötelenme, Muskingum yöntemi |
121-131. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
10 |
Sedimantasyon ve katı madde hareketi |
132-171. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
11 |
Su kaynakları yapıları |
172-194. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
12 |
Su kaynakları planlanmasında yasal kısıtlar ve çevre |
195-212. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
13 |
Nüfus projeksiyonu ve içme-kullanma suyu tahmini |
213-223. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
14 |
Su kaynakları planlanmasında ekonomik kavramlar, ekonomik analiz ve proje değerlendirmesi |
271-257. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
15 |
Su kaynakları planlanmasında sistem analizi ve genel değerlendirme |
258-299. sayfalar |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Tülücü, Kazım. 2012. Su Kaynaklarının Planlanması. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Kitapları No:53, 341s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
2. Çeşitli kaynaklarla zenginleştirilmiş sunular.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
3 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
2 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
5 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
3 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
0 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
2 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
5 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
5 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
5 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
3 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
4 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
4 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
5 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
2 |
20 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
3 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|