Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Su Kaynaklarının Planlanması

Dersin Kodu : TYP405

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FATİH TOPALOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1) Bu dersin sonunda öğrenci planlama kavramını ve aşamalarını öğrenir.
2) Bu dersin sonunda öğrenci entegre su kaynakları yönetimini tanımlar, diğer disiplinler ile olan ilişkileri irdeler, analiz ve sentezler yaparak alternatif çözümler üretir
3) Bilinen faktörlere göre veri analizi, başka verilerle ilişkilerinin saptanması ile sonuçların yorumlanması ve genelleştirilmesi için yapılan bütün işlemleri yapabilme yetisi kazanır.
4) Su kaynakları geliştirme projeleri hazırlayabilir; projeleri değerlendirme ve kritik etme vasıflarını kazanır.
5) Alternatif projeler geliştirebilir; öğrendiği yöntemleri bütünleştirerek geleceğe yönelik tahmin ve projeksiyonlar yapabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TYP306 Uygulamalı Hidroloji

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hidrolojik verilerin toplanması, özetlenmesi, analizi, yorumlanması ve karara varılmasını öğretmek ve öğrencileri çalışma sonuçlarının yorumlarını bu esasa göre yapabilir duruma getirmek.

Dersin İçeriği : Havza karakterisitkleri, sentetik birim hidrograflar (Snyder, DSİ, Mockus), Ekonomik analiz

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : 3C


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Planlama kavramı 1-22. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
2 Su kaynakları planlamasında gerekli veriler, su kaynakları ve sınıflandırması 23-49. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
3 Su toplama havzası ve akarsu fiziksel özellikleri 50-60. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
4 Yağış analizleri, olası maksimum yağışın hesabı (Hersfield, fiziksel yöntem) 61-81. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
5 Taşkın analizi, SCS sentetik birim hidrograf ile taşkın analizi 82-120. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
6 Mockus sentetik birim hidrograf ile taşkın analizi 82-120. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
7 Snyder sentetik birim hidrograf ile taşkın analizi 82-120. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
8 Ara sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.
9 Akarsu yatağında ötelenme, Muskingum yöntemi 121-131. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
10 Sedimantasyon ve katı madde hareketi 132-171. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
11 Su kaynakları yapıları 172-194. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
12 Su kaynakları planlanmasında yasal kısıtlar ve çevre 195-212. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
13 Nüfus projeksiyonu ve içme-kullanma suyu tahmini 213-223. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
14 Su kaynakları planlanmasında ekonomik kavramlar, ekonomik analiz ve proje değerlendirmesi 271-257. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
15 Su kaynakları planlanmasında sistem analizi ve genel değerlendirme 258-299. sayfalar Uygulamalı ders fotokopisi
16/17 YIL SONU SINAVI Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Tülücü, Kazım. 2012. Su Kaynaklarının Planlanması. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Kitapları No:53, 341s.
Diğer Kaynaklar  2. Çeşitli kaynaklarla zenginleştirilmiş sunular.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 6 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 3
2 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 2
3 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 5
4 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 3
5 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 0
6 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 2
7 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 5
8 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 5
9 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 0
10 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 5
11 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 3
12 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 4
13 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 4
14 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 5
15 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 3 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 86
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.44
Dersin AKTS Kredisi: 3