|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sulama Sistemleri Tasarımı |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP401 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersin sonunda öğrenci sulama mühendisliğinin temel ilkeleri, su uygulama ve su dağıtma sistemleri gibi temel sulama konularını kavrayabilecektir. Bu dersin sonunda öğrenci sulama sistemlerinin tasarımı, kurulması ve işletilmesinde kullanılan yaklaşımları bilir duruma gelecektir. Öğrenci sulama programlamasını, suyun etkin kullanımı ve bunun için alınması gerekli önlemleri kavrayabilecektir. Sulama sistemlerinin tasarımı konularıyla ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir düzeye gelebilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sulama mühendisliğinin temel ilkeleri ile birlikte su uygulama ve su dağıtma sistemleri, suyun etkin kullanımı, sulama sistemlerinin tasarımı, kurulması ve işletilmesinde kullanılan yaklaşımlara ilişkin bilgi düzeyini artırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sulama sistemlerinin sınıflandırılması, sulama sisteminin seçimini etkileyen faktörler; toprakta mevcut nem içeriği, su gereksinimleri; sulama aralıkları; sulama programlaması, yüzey, yağmurlama ve damlama sulama sistemlerinin tasarım ilkeleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sulama mühendisliğinin temel ilkeleri, su, toprak, bitki, iklim, sulama Randımanları, sulama suyu niteliği |
1-78. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
2 |
Tarla sulama sistemleri ve tasarım ilkeleri |
82-102. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
3 |
Tarla sulama sistemlerinin görevleri ve tipleri ve ödev konularının verilmesi |
107-152. sayfalar ve ödevlerin ders materyalleri ve internet kullanılarak hazırlanması |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
4 |
Yüzey sulama sistemlerinin tasarımı, arazinin sulamaya hazırlanması (tesviye), tesviye öncesi hazırlık işlemleri
|
153-164. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
5 |
Tesviye projeleme yöntemleri Tesviye projesinin uygulanması, örnek tesviye projesi çözümü, tesviyenin korunması ve iyileştirilmesi ve ayrıca ödev konularının verilmesi |
165-206. sayfalar ödevlerin ders materyalleri ve internet kullanılarak hazırlanması |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
6 |
Yüzey sulama yöntemlerinin planlanması, matematiksel modellerin kullanılması, ilerleme, infiltrasyon ve derine sızma ilişkileri, karık sulama sistemlerinin planlaması |
208-238. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
7 |
Uzun tava sulama sistemlerinin planlanması, border debisi ve boyunun arazi koşullarında eldesi, tava sulama sistemlerinin planlanması ve ayrıca ödev konularının verilmesi |
241-266. sayfalar ödevlerin ders materyalleri ve internet kullanılarak hazırlanması |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınav |
Ara sınav |
|
9 |
Yağmurlama sistemlerinin tasarımı, yağmurlama sisteminin kullanılabilirliği, yağmurlama yönteminin yararları, yağmurlama yönteminin sakıncaları |
270-286. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
10 |
Yağmurlama sistemlerinin tipleri |
289-303. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
11 |
Yağmurlama sulama sistemin tasarımı, su kaynağı, pompa yeri, lateraller, ana ve yan boru seçimleri
ve ayrıca ödev konularının verilmesi |
304-398. sayfalar ödevlerin ders materyalleri ve internet kullanılarak hazırlanması |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
12 |
Damla sulama sistemlerinin tasarımı, damla sulama sisteminin ögeleri, damla sulama sistemi tipleri |
402-435. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
13 |
Lateral ve yan boru hatlarının planlanması, ana boru hattının planlanması, denetim birimi ögelerinin seçilmesi, pompa biriminin seçilmesi, örnek proje |
445-517. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
14 |
Sulama sistemlerinin değerlendirilmesi, tarla sulama sistemlerinin performansları |
521-530. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
15 |
Yüzey ve basınçlı sulama sistemlerinin değerlendirilmesi |
550-573. sayfalar |
Anlatım, problem çüzümü ve arazi uygulaması |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl Sonu Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kanber, R., 2010. Tarla Sulama Sistemleri. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Kitapları, 583s.
Çeşitli kaynaklarla zenginleştirilmiş sunular
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
3 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
5 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
3 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
4 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
0 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
0 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
3 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
0 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
3 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
5 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
3 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
5 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
2 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 112 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|