|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Cbs Ve Doğal Kaynak Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP356 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Temel haritalama bilgilerini öğrenir. 2. Global konumlama aleti (GPS) hakında temel bilgi kazanır. 3. Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve uygulama alanları ile CBS genel fonksiyonlarını bilir; pratikte uygular. 4. Temel coğrafi analizleri yapar ve cıktıları yorumlar; CB´yi projelerde kullanma yetisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Konumsal verileri analiz etmek; çevre ve doğal kaynak yönetiminde coğrafi bilgi sistemi teknolojilerini kullanarak güncel ve ilşkisel sorgulamalar yaparak alternatifli projeler üretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kartoğrafik bilgiler, projeksiyon sistemelri ve koordinat düzeltmesi; global konumlama aleti: kullanımı ve veri eldesi; Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) tanımı ve fonksiyonları, CBS bileşenleri, CBS de veri yapısı ve veri formatları; CBS´de yaygın olarak kullanılan yazılımlar; CBS’de veri entegrasyonu; Temel coğrafi analizler; Hidroloji, Su Kaynakları ve Toprak Tuzluluğu alanalında uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel haritalama bilgileri: harita, ölçek ve projeksiyonlar. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
2 |
Koordinat kavramı, coğrafi koordinat sistemleri, coğrafik düzeltme. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
3 |
Global konumlama aleti (GPS): Ayarlar, kullanım, veri kaydı ve veri transferi. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
4 |
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) tanımı, amacı ve uygulama alanları. CBS genel fonksiyonları (girdi, işleme, çıktı). |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
5 |
CBS bileşenleri/elemanları (bilgisayar donanımı, yazılımlar ve modüller, veriler, analiz yöntemleri, organizasyon). |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
6 |
CBS yapısı ve tasarımı. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
7 |
Veri kavramı ve veri toplama. Coğrafi bilgi sisteminde veri formatları. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
8 |
Coğrafi bilgi sistemlerinde yaygın olarak kullanılan yazılımlar. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
9 |
ArcGIS/ArcView yazılımları ve kullanım alanları |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
10 |
ARA SINAV |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
11 |
CBS’de veri entegrasyonu, veri görüntüleme, harita çıktı işlemleri. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
12 |
CBS’de veri entegrasyonu, veri görüntüleme, harita çıktı işlemleri (Devam). |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
13 |
Temel coğrafi analizler: a) coğrafi sorgulama, |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
14 |
b) alansal analiz, c) ağ analizi, d) sayısal arazi analizi, e) ölçme ve sayma. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
15 |
Hidroloji, su kaynakları, taban suyu, toprak tuzluluğu vb. verilere uygulama örnekleri. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Anlatım ve örnekler |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İngilizce ve Türkçe kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu sınıfta anlatılır; teorik kısımlar uygulamalı ve çözümlü problemlerle desteklenir.
2. İŞLEM GIS, 2005. ArcGIS 9 Uygulama Dökümanı. İşlem Şirketler Grubu Eğitim Dökümanları, www.islem.com.tr, 218 s., Ankara.
3. Mitchell, A., 1999. The ESRI Guide to GIS Analysis Volume I: Geographic Patterns and Relationships. ESRI Press, pp. 186, California, USA.
4. Burrough, P. A., McDonnel, Rachael, 1998. Principles of Geographical Information Systems. Oxford University Press Inc., pp. 333, ISBN: 0-19-823365-5. New York.
5. Johnson, Lynn E., 2009. Geographic information systems in water resources engineering. Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, pp. 286.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1. Yomralıoğlu, T., 2000. Coğrafi Bilgi Sistemleri: Temel Kavramlar ve Uygulamalar. Seçil Ofset/Akademi Kitabevi, 480 s., ISBN: 975-97369-0-x.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
4 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
4 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
4 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
0 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
3 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
3 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
4 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
4 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
5 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
3 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
4 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
4 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 92 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|