|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hidroloji |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP351 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FATİH TOPALOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Bu dersin sonunda öğrenci temel hidrolojik kavramları ve hidrolojik döngünün temel öğelerini ayırt eder ve sentezlemeyi öğrenir. 2) Bu dersin sonunda öğrenci üzerinde çalışılan konu ile ilgili sayısal verilerin gözlem veya deneme yoluyla doğru olarak toplanması, özetlenmesi, konuyu tanıtacak hale getirebilecek. 3) Bilinen faktörlere göre veri analizi, başka verilerle ilişkilerinin saptanması ile sonuçların yorumlanması ve genelleştirilmesi için yapılan bütün işlemleri yapabilme yetisi kazanacaktır. 4) Okuduğu bilimsel makalelerin sonuçlarını hidrolojik olarak yorumlayabilir. 5) Verileri grafiksel ve çizelgeler halinde özetleyebilir; yeniden yapılandırarak yeni bilgiler elde edebilir; öğrendiği yöntemleri diğer alanlara uygulayarak alacağı kararları kritik edebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hidrolojik ve meteorolojik verilerin toplanması, özetlenmesi, analizi, yorumlanması ve karara varılmasını öğretmek ve öğrencileri çalışma sonuçlarının yorumlarını bu esasa göre yapabilir duruma getirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hidrolojik çevrim; hidrometeorolojik veriler; buharlaşma, terleme, yağış; yüzey akışlar ve analizi; infiltrasyon; yer altı suları; yüzeysel akış; hidrograf analizleri; yağıştan yüzey akışın sezinlenmesi; rezervuar ve akış ötelenmesi; hidrolojide olasılık ve istatistik yaklaşımlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
3C |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hidrolojinin tanımı, önemi, dalları ve tarihçesi. Hidrolojik çevrim ve sayısal değeri
|
1-13. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
2 |
Meteorolojik veriler |
14-22. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
3 |
Buharlaşma ve terleme |
23-63. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
4 |
Yağış oluşumu, çeşitleri, ölçülmesi; yağış kayıtlarının yorumu ve analizi, çift kütle çözümlemesi, alansal yağış, thiessen ve izohiyet yönt |
64-88. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
5 |
Yağış kayıtlarının yorumu ve analizi, şiddet-süre-tekerrür eğrisinin geliştirilmesi, derinlik-alan-süre ilişkileri |
89-114. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
6 |
Kar, özellikleri, erime miktarı |
115-124. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
7 |
İnfiltrasyon, etki eden etmenler, ölçümü, Horton f eğrisi yöntemi |
125-150. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
9 |
Yer altı suyu oluşumu, akifer çeşitleri, yer altı suyuna ait tanımlar, kuyu hidroliği |
151-182. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
10 |
Yüzeysel akış, debi-seviye-hız ölçümleri, anahtar eğrisi, debi gidiş çizgisi, debi süreklilik çizgisi, su toplama havzası özellikleri, Türkiye’de akış |
183-227. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
11 |
Hidrograf analizi, çeşitleri, elemanları; birim hidrograf ve çözümlemesi |
228-246. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
12 |
Bileşik hidrograf, S hidrografı ve çözümlemesi |
247-253. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
13 |
Sentetik birim hidrograflar |
254-270. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
14 |
Yağıştan yüzey akışın sezinlenmesi (SCS yöntemi), pik yüzey akış sezinlemesi (Rasyonel ve McMath yöntemi) |
271-293. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
15 |
Hidrolojide olasılık ve istatistik yaklaşım |
313-350. sayfalar |
Uygulamalı konu fotokopisi |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Tülücü, Kazım. 2011. Hidroloji. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Kitapları No:A-42.
2. Bayazıt, Mehmetçik, 2004. Hidroloji. Birsen Yayınevi, ISBN: 975 511 364 9, 219 s.4, 351s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
3. Çeşitli kaynaklarla zenginleştirilmiş sunular
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
2 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
2 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
2 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
0 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
2 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
4 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
5 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
5 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
3 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
1 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
2 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
3 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
2 |
4 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|