Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uygulamalı Hidroloji

Dersin Kodu : TYP306

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FATİH TOPALOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1) Bu dersin sonunda öğrenci hidrolojinin mühendislik problemlerine uygulanmasını ve gerçek hayattaki yerini öğrenir.
2) Bu dersin sonunda öğrenci sayısal veri ile bilgi arasındaki farkı ayırt eder; verilerden bilgi çıkararak özetler ve konuyu tanıtacak hale getiririr; istatistik yöntemlerden sonuç çıkarma ve karar vermeyi öğrenir.
3) Bilinen faktörlere göre veri analizi, başka verilerle ilişkilerinin saptanması ile sonuçların yorumlanması ve genelleştirilmesi için yapılan bütün işlemleri yapabilme yetisi; mühendis görüşü ve özgüven kazanır.
4) Okuduğu bilimsel makalelerin sonuçlarını hidrolojik olarak yorumlayabilir.
5) Problemleri analiz eder, sentezler ve kritiğini yaparak farklı çözüm sonuçları arasında seçim yapmayı öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TYP351 Hidroloji

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hidrolojik verilerin toplanması, özetlenmesi, analizi, yorumlanması ve karara varılmasını öğretmek ve öğrencileri çalışma sonuçlarının yorumlarını bu esasa göre yapabilir duruma getirmek.

Dersin İçeriği : İstatistiksel ön analizler, frekans analizi, bölgesel taşkın frekans analizi, çok amaçlı rezervuar planlaması,

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : 3C


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Parametrik ve parametrik olmayan istatistiklerin hidrolojide kullanımı, tanıtımı ve hidrometeorolojik verilere uygulaması Ders sunusu ve dökümanı Uygulamalı konu fotokopisi
2 Frekans analizi, histogram, bazı istatistiki kavramlar, normal dağılım, olasılık dağılımları, parametre tahmin yöntemleri, uygunluk testleri, üç nokta yöntemi 1-40. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
3 Seyhan havzası akım verileri için uygulamalı olasılık analizi (Normal, log-normal, Gumbel için) 40-98. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
4 Seyhan havzası akım verileri için uygulamalı olasılık analizi (Normal, log-normal, Gumbel için) 40-98. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
5 Yağış kayıtlarının hazırlanması ve analizi, uygulamalı derinlik-alan-süre analizi 160-194. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
6 Akış kayıtlarının analizi, debi süreklilik çizgisinin analizi, toplam debi çizgisi 195-204. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
7 Çok amaçlı rezervuar projelemesi, akarsu kütle eğrisi analizi, kot-alan-hacim eğrilerinin oluşturulması, istem eğrisi, net ve brüt depolama hacimlerinin belirlenmesi 205-234. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
8 Çok amaçlı rezervuar projelemesi uygulaması 205-234. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
9 Ara sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.
10 Hidrolojik rezervuar ötelenmesi 235-257. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
11 Taşkın frekans analizi, taşkın serileri, bölgesel taşkın frekans analizi 258-283. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
12 Bölgesel taşkın frekans analizinin Seyhan havzası akım gözlem istasyonlarına uygulaması 1.kısım 284-298. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
13 Bölgesel taşkın frekans analizinin Seyhan havzası akım gözlem istasyonlarına uygulaması 2. kısım 284-298. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
14 Sentetik hidrograf, üçgen hidrograf ve uygulaması 299-313. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
15 Sentetik hidrograf, üçgen hidrograf ve uygulaması 299-313. sayfalar Uygulamalı konu fotokopisi
16/17 YIL SONU SINAVI Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Tülücü, Kazım. 2002. Uygulamalı Hidroloji. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Kitapları No:A-43, 315s.
Diğer Kaynaklar  2. Çeşitli kaynaklarla zenginleştirilmiş sunular.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 6 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 1
2 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 1
3 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 3
4 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 4
5 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 0
6 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 3
7 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 5
8 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 5
9 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 0
10 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 5
11 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 1
12 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 2
13 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 4
14 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 5
15 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 2 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 102
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.08
Dersin AKTS Kredisi: 4