Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Açık Kanal Hidroliği |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP304 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ATTİLA YAZAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Basınçlı ve açık kanal akışlarını karşılaştırır; Açık kanal akımlarını ve özelliklerini açıklar Üniform akıma göre açık kanalları tasarlar Açık kanallarda ani ve tedrici değişken akımların dinamik denklemlerini formüle eder Açık kanal kontrol yapılarını tasarlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TYP301 Akışkanlar Mekaniği
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hidrolik ile ilgili temel kavramlar verilerek, açık kanallar hidroliği ile ilgili çözüm yöntemlerini öğrenmek; tarımsal uygulamalarda bu yöntemleri kullanmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Açık kanal akımları; Açık kanallarda laminar ve türbülanslı akım; açık kanal akım rejimleri; açık kanal geometrisi; hidrolik eğim; açık kanalalrda sürtünme ve hız denklemleri; Chezy, Manning denklemeleri; Açık kanallarda hız dağılımı; hidrolik bakımından en uygun kesit; özgül enerji ve kritik derinlik; kanal taban eğiimi ve alternatif akım derinlikleri; Açık kanallarda ünifrom akım; açık kanallarda değişken akım; ani değişken akım; tedrici değişken akım; hidrolik sıçrama; Açık kanal problemleri ve çözüm yoları; üniform akıma göre kanal tasarımı; su kontrol yapıları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Açık kanal akımları, Açık kanal hidroliği
|
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular
|
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
2 |
Açık kanallarda laminar ve türbülanslı akım |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
3 |
Açık kanal akım rejimleri |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
4 |
Açık kanal çeşitleri; açık kanal geometrisi |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
5 |
Hidrolik eğim; üniform akış için sürtünme ve hız denklemleri, Chezy, Bazin, Manning Denklemleri |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
6 |
Açık kanlalrda hız dağılımı |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
7 |
Hidrolik bakımdan en uygun kesitler |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
8 |
Özgül enerji ve kritik derinlik kavramı |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
9 |
Ara sınav |
|
|
|
10 |
Kanal taban eğimi ve alternatif akım derinlikleri |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
11 |
Açık kanal problemlerinin çözüm yolları
|
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
12 |
Açık kanallarda değişken akım; ani değişken ve yavaş değişken akımlar |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
13 |
Hidrolik sıçrama |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
14 |
Üniform akım için açık kanal tasarımı |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
15 |
Açık kanallarda su kontrol yapıları |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunu ve yüz yüze ders |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
5 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
1 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
5 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
0 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
0 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
3 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
4 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
0 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
1 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
0 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
4 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|